Bæredygtig logistik er vejen frem

En af Damcos lastbiler holder for kontrol
Foto: Damco Burkina Faso
Forfatter billede

Business i Burkina

I de kommende uger sætter vi i denne tredelte temaserie fokus på danske virksomheder i Burkina Faso. Det vestafrikanske Danida-prioritetsland, der grænser op til business darlingen, Ghana, er ikke just noget mekka af danske virksomheder.

Det franske sprog, den geografiske placering som indlandsstat og høje produktionsomkostninger synes at være de primære barrierer for virksomheder.

Økonomi-og erhvervsredaktionens skribent har talt med tre danske virksomheder, der har succes med at drive forretning eller projekter i Burkina. På hver sin måde bidrager de til landets udvikling ved at mindske de barrierer, der gør det svært at tiltrække andre danske virksomheder. 

Globalnyt mødtes med Yvan S. Ouedraogo, Managing Director for Damco Burkina Faso, på hans kontor i Ouagadougou til en snak om signalværdien i navneskiftet fra Mærsk, og om hvordan den rigtige logistikløsning kan skabe værdi for virksomheder.

Damco er en del af Mærsk-gruppen og har mere end 300 kontorer fordelt over 100 lande. Damco lever af at levere fragt og logistikkædestyring til små og store virksomheder.

En logistikkæde eller forsyningskæde (Supply Chain) betegner alle led af ressourcer, organisationer, personer og aktiviteter, det kræver at levere et produkt fra leverandøren til kunden.

Som den tredjestørste logistikvirksomhed i Burkina Faso driver Damco forretning på de vilkår, som ellers kan udgøre en barriere for andre virksomheder: Omkostningerne ved at få transporteret råvarer og materiel.

Farvel til danskklingende navn

Afdelingen i Burkina Fasos hovedstad, Ouagadougou, har eksisteret siden 1998 under navnet Mærsk Burkina Faso S.A., men skiftede officielt navn i 2011 til Damco.

I dag er det Mærsk Line, der beskæftiger sig med den maritime logistik, mens Damco beskæftiger sig med logistik på landjorden. Mærsk Line og Damco er dermed to helt separate selskaber.

Der ligger en forskellig signalværdi i de to navne. Navnet Mærsk associeres generelt set med containere og det kan derfor være en fordel at gå under navnet Damco, hvis man vil drive logistikvirksomhed i Burkina”, forklarer Yvan S. Ouedraogo.

Det handler ikke bare om at komme fra a til b

Damco promoverer sig blandt andet på at tilbyde synlighed, kontrol og optimering af kundernes logistikkæder. Dette er vigtige komponenter for sociale ansvarlige virksomheder i dag, der skal kunne dokumentere alle led i produktets vej fra råvare til forbrugeren.

Desuden ønsker Damco at være med til at sætte logistik på kundernes prioriteter indenfor bæredygtighed.

På den måde kan Damco tilbyde logistikløsninger, der fragter kundernes gods fra a til b, mens de samtidig styrker kundernes konkurrencefordel som socialt ansvarlige virksomheder.

Fx har vi i Damco korruptionskontrol på vores transporter, hvilket også er et ønske fra flere kunder”, fortæller Yvan S. Ouedraogo.

Damcos største kunder i Burkina er typisk mineselskaberne, herunder guldmineselskaber og cementproducenter. Desuden fragter Damco også blødere råvarer som bomuld og sesam. Fragten foregår med lastbiler.

Damco er tilstede i det meste af regionen, men Burkina Faso er anderledes, da den burkinske logistikkæde er mere kompliceret”, forklarer Yvan S. Ouedraogo.

Derfor kører Damco fx i sikret transport mellem Burkina og Elfenbenskysten for at mindske risici for røveri og forsinkelse. Desuden kan transporten mellem disse to lande være en kompliceret affære rent administrativt, når man skal betale told ved grænserne.

Direktøren anslår til Globalnyt, at det koster omkring 1.850 Euro at fragte en container helt fra Kina til Vestafrika – fx til havnebyerne i Ghana, Elfenbenskysten eller Togo, mens det koster hele 1.600 Euro bare fragte den samme container fra en af havnebyerne til Burkina Fasos hovedstad!

Det skriger absurd i skribentens ører og kalder om noget på et behov for lettere og mere gennemsigtige logistikløsninger i regionen.

Tredje og sidste nummer i temaserien vil sætte fokus på en dansk virksomhed, der samarbejder med burkinske kvindegrupper om produktionen af sheanødder.