CARE Danmark og Arla viser vejen med bæredygtigt partnerskab

I Europa producerer mælkebønderne alt for meget mælk i forhold til, hvor meget befolkningen skal bruge. Overskuddet ender blandt andet i Vestafrika og har store konsekvenser for de lokale mælkebønder.
Foto: Sam valadi/Flickr
Forfatter billede

Mælkevejen til udvikling

CARE Danmark har startet CSR-initiativet ’Mælkevejen til udvikling’ sammen med Arla Foods og Landbrug & Fødevarer. I fællesskab skal de udvikle socialt ansvarlige forretningsmodeller for den internationale mejerisektor i Vestafrika.

Samarbejdet vil fremme forholdene for små mælkebønder i Vestafrika gennem en række tiltag. Tiltagene indeholder både konkret støtte til styrkelse af netværket, politisk lobbyarbejde rettet mod stigende investeringer i mejerisektoren i Vestafrika samt politisk dialog rettet mod det internationale niveau.

Projektets primære målgrupper er 3500 husstande for hvem salg af mælk udgør en afgørende indtægtskilde.

Europæisk mælkepulver har konsekvenser for bønderne i Vestafrika

I Europa producerer mælkebønderne alt for meget mælk i forhold til, hvor meget befolkningen skal bruge. Overskuddet ender blandt andet i Vestafrika og har store konsekvenser for de lokale mælkebønder.

1. april 2015 ophævede EU mælkekvoterne, så der ikke længere er et loft for, hvor meget de europæiske mælkeproducenter må sælge til landene uden for unionen. Mejerigiganterne, der satser på at øge produktionen med ni milliarder liter om året, ser med stor interesse mod Vestafrika.

De vestafrikanske bondefamilier lever af at sælge deres mælk. Derfor forsvinder både børnenes skolegang og familiens mad, når de ikke kan sælge mælken på grund af den billige importerede mælk.

Det skal gøre det muligt for virksomheder som Arla at tjene penge på et nyt lovende marked samtidigt med, at menneskerettighederne overholdes. I den forbindelse skrev Arla under på, at de ville undersøge, hvordan deres eksport af mælkepulver til Vestafrika påvirker de lokale mælkebønder. Det skal CARE Danmark holde dem fast på.

Vi skal være en vagthund, men også virksomhedens kritiske ven.

Line Gamrath Rasmussen, CARE Danmark

Det skal være en gevinst for alle

I teltet på Folkemødet lagde Kasper Thormod Nielsen, direktør for Global handel og Markedsforhold i Arla ærligt ud med at konstatere, at Arla er i Afrika for at tjene penge og når velstaden stiger, så stiger efterspørgslen på mælk også. Derfor er potentialet for at afsætte mejeriprodukter i Afrika rigtig stor.

”Vi ved godt, at måske 70 procent af befolkningen i mange afrikanske lande lever af landbruget, derfor er vi nødt til at tænke over, hvordan vi driver forretning i landet. Vi har indgået et samarbejde med CARE for at kunne forstå, hvad de lokale bønder har brug for, og hvordan vi kan tilpasse vores forretning”, fortæller Kasper Thormod Nielsen.

Lige nu kan den lokale produktion ikke leve op til den efterspørgsel, der er. Derfor gælder det om at finde nogle modeller, hvor de to typer af mælk (læs. mælkepulver og frisk produceret mælk) kan leve side om side. Løsningen er ikke, at Arla forlader markedet i Vestafrika, men det er vigtigt, de tilpasser sig, så de lokale bønder ikke mister deres indtjening på bekostning af dem.

”Hvad sker der, når der kommer massive mængder mælkepulver ind på markedet? Vi skal være en vagthund, men også virksomhedens kritiske ven, rådgive dem og gå ind i en dialog,” forklarer Line Gamrath Rasmussen fra CARE Danmark.

Virksomheder kan rykke regeringer

De store virksomheders engagement og interesse i Afrika er grundlæggende er en god ting, mener Troels Børrild fra Mellemfolkelig Samvirke.

Hvorfor ikke gøre det muligt for virksomhederne at tjene penge og gøre verden til et bedre sted på samme tid.

Troels Børrild, Politisk rådgiver, Mellemfolkelig Samvirke

”Vi er ikke naive eller jubeloptimister. Danske virksomheder kan ikke komme og redde Afrika, men engagementet i Afrika er enormt positivt.

Mange vestafrikanske regeringer lytter hverken til NGO’erne eller småbønderne, men i højere grad til de store virksomheder, fordi det er dem, som kommer til landet med de store investeringer.” fortæller Troels Børrild og pointerer, at det er vigtigt at se ud over det faktum, at Arla er i Afrika for at tjene penge men se på det potentiale, der er i at indlede et samarbejde med en international anerkendt virksomhed i Afrika.

”Så hvorfor ikke gøre det muligt for virksomhederne at tjene penge og gøre verden til et bedre sted på samme tid. Mellemfolkelig Samvirke og jeg personligt, har det fint med, at de kommer til at tjene penge på det og gerne tjener flere penge end de konkurrenter, som er ligeglade og ikke engagerer sig i det land, de går ind i.” Fortæller Troels Børrild.

Partnerskaber kan vise vej

Debatten blev rundet af med et perspektiverende kig ind i fremtidens samarbejde mellem CARE Danmark og den private mælkesektor.

Til det kommenterede Line Gamrath Rasmussen fra CARE Danmark ”Selvfølgelig kan vi ikke løse situationen med et lille projekt, men vi kan vise en vej, og vi kan måske udvikle nogle gode eksempler og best-cases, som kan være til inspiration for andre”.

Artiklen er skrevet af Marie Vestergaard Bjerre, Care Danmark og redigeret af Morten Søgaard.