Gå til hovedindhold

Mobile menu

Kina åbner for dansk e-handel og flere turister til Danmark

Danske virksomheder har nu fået grønt lys til at sælge deres varer på Kinas største internethandelsportal Alibaba. Samtidig har Danmark indgået en aftale med Kinas største rejseportal Dianping, som benyttes af 300 millioner rejselystne kinesere.     
Shanghai, Kina

Shanghai, Kina

MIchael Krutikov/Flickr

Alibaba, der er Kinas svar på den amerikanske internethandelsgigant Amazon, har netop givet grønt lys for salg af danske varer på platformen.

Mere end 20 danske virksomheder har indtil videre kastet sig ud i samarbejdet med Alibaba. Her samles alle danske produkter i én officiel dansk pavillon, så Danmarks brand i Kina kan udnyttes.

Den kinesiske techvirksomhed omsatte i 2016 for svimlende 3.122 milliarder kroner, eller 8,5 milliarder kroner dagligt. De foreløbigt 20 danske varemærker som Carlsberg, Ecco og Kopenhagen Fur samles i en officiel dansk pavillion i Alibabas online butik, Tmall Global.

“Jeg er meget glad for, at vi i dag kan åbne døren til den nye danske pavillon på Tmall Global. I Udenrigsministeriet har vi arbejdet benhårdt på at få landet aftalen med Alibaba, som giver danske produkter direkte adgang til mere end 440 millioner årlige aktive brugere på Alibabas e-handelsplatforme,” siger Anders Samuelsen.          

Tanken bag den officielle danske online pavillion er, at virksomhederne ved at gå sammen bedre kan udnytte Danmarks stærke brand i Kina. De kinesiske forbrugere vil fra den danske pavillon på Tmall Global kunne klikke på de danske brands logoer og blive ledt direkte videre til de danske online-butikker.     

Læs mere om, hvordan du som virksomhed får dine varer på Alibaba
        

“I takt med, at en større del af salget nu om dage foregår online, så er det kun naturligt, at Udenrigsministeriet hjælper og rådgiver danske virksomheder i online-miljøer,” siger Anders Samuelsen, der også ser samarbejdet med Alibaba i naturlig forlængelse af regeringens satsning på techplomacy og udnævnelsen af en digital ambassadør.         

“Vores aktive dialog og samarbejde med teknologiske giganter bliver stadig mere vigtig. De er dagsordenssættende i Kina, i USA og i resten af verden. Det er derfor, at vi med tech-diplomatiet aktivt søger samarbejde med tech-giganter som Apple, Facebook og Alibaba."

Flere kinesiske turister til Danmark

Danmark har, som det første europæiske land, indgået en aftale med Kinas største rejseportal Dianping, som benyttes af 300 millioner rejselystne kinesere.  

På portalen vil brugerne i fremtiden kunne læse om dansk historie og kultur, og få information om restauranter, shopping, hoteller etc. i Danmark.

”Mange kinesere kender ikke nok til os som turistdestination. Derfor er det meget vigtigt, at vi får mulighed for at markedsføre Danmark som et turistland på rejseportalen,” siger Anders Samuelsen i forbindelse med in rejse til Kina.

Onlineportalen Dianping er en slags kinesisk version af Tripadvisor, og aftalen er kommet i stand som en del af det dansk-kinesiske turismeår 2017.

”Vi har et meget stærkt politisk og økonomisk samarbejde med Kina, som jeg ønsker at styrke gennem samtaler med kineserne. Men også gennem en ny og historisk aftale med rejseportalen Dianping. Vi er et de allerførste lande, og det første europæiske, der får adgang til rejseportalen, som benyttes af 300 millioner kinesere,” siger Anders Samuelsen.

Udenrigsministeren tilføjer, at regeringen også har besluttet at gøre det markant nemmere for kinesiske turister at få visum til Danmark.