Kunsten at tegne en cirkel

art_5_baerende_billede
Linh (th.) på 10 år viser stolt sin giraf af karton frem. Ved siden af hende er det jævnaldrende Tri og Than (længst til venstre).
Foto: Gerd Kieffer - Globalnyt
Ane Nordentoft

12. oktober 2016

”Hello sir!”

Omkring 40 børnestemmer rejser sig skingert mod udenrigsminister Kristian Jensen, da han træder ind i klasseværelset hos en 5. klasse på Ngoc Lam Primary School i Long Bien District i Hanoi.

I de seneste 10 år har en af komponenterne i det danske kulturprogram i Vietnam været at indføre billedkunst som fag i den vietnamesiske folkeskole.

Selvom Kristian Jensen egentlig er i landet for at besøge danske virksomheder, der laver forretning i det sydøstasiatiske land, er der også tid til et besøg på Ngoc Lam Primary School, der har 1750 elever.

Fremmer kreativ tænkning

Skolen har 70 lærere – to af dem er kunstlærere, og en af dem er Nguyen Quynh Nga. Hun fortæller, at de havde set meget frem til at lære den danske tilgang.

”Vi har fået udvidet vores tilgang til kunst og lært nye måder at undervise i kunst på og engagere eleverne. De får trænet deres fantasi og deres kreativitet,” siger hun. Som eksempel giver hun, at hvis eleverne tidligere var blevet bedt om at tegne en cirkel, havde de gjort netop det – tegnet en cirkel i sin mest enkle form.

Nu lyder opgaven i stedet, at de skal tegne ud fra temaet ’cirkel’. ”Vi fortæller dem ikke, hvad de skal gøre, men lader det være op til dem og deres fantasi, hvordan de vil fortolke en opgave.”

I skolegården viser tre store plancher et udvalg af elevernes tegninger.


Foto: Gerd Kieffer - Globalnyt

 

Skoleinspektøren, Bui Thi Thi Hang, fortæller, at de fra skolens side fornemmer, at fokusset på kunst også har en positiv effekt på andre måder.

”Det får børnene til at sætte pris på skønhed, og det udvikler deres personlighed og menneskelighed,” siger hun.

Samtidig fortæller hun, at de oplever, at eleverne er blevet bedre til sprog, efter billedkunsttimerne er indført.

Den gule giraf

Til den normale undervisning sidder børnene ved enkeltmandsborde, men når der står billedkunst på skoleskemaet, samles bordene i fire øer. Det er for at fremme elevernes samarbejde og for at markere, at der skal ske noget anderledes. Sådan er det også i dag, hvor ministeren besøger en billedkunsttime og går rundt fra ø til ø for at høre, hvad eleverne har lavet.

Kristian Jensen får overrakt en buket hjemmelavede papirblomster af en af eleverne. ”Der er hverken rigtig eller forkert kunst – udtryk jer selv,” sagde han til de 1750 elever.


Foto: Gerd Kieffer - Globalnyt

Æsker, tom emballage, bolde, pap, karton, farver, maling og lim. Alt er taget i brug for at skabe små verdner. Nogle har lavet en by, hvor de hver især har lavet huse og biler. Andre har lavet robotlignende væsener. Ministeren spørger 10-årige Linh, hvad hun er mest stolt af.

”Jeg kan bedst lide min giraf,” siger hun og napper den fra bordet for stolt at vise den til ministeren. Giraffen er lavet af gul karton med påmalede pletter. Hun forklarer omhyggeligt, hvilke materialer hun har brugt, og hvordan hendes fremgangsmåde har været.

”Jeg elsker virkelig kunst!” udbryder hun.

Folkeskolen er gratis i Vietnam og obligatorisk for børn mellem 4-10. Mange vælger dog at fortsætte, fordi forældrene ser, hvad børnene får ud af det. Billedkunst er nu implementeret i det nationale skolesystem og fortsætter derfor, efter det danske kulturprogram lukkes ved udgangen af 2016.

Inden ministeren får lov at gå, sværmer børnene om ham for at få en ’high five’.


Foto: Gerd Kieffer - Globalnyt

Globalnyts rejse til Vietnam er støttet af Udenrigsministeriet.