Gå til hovedindhold

Mobile menu

Nyt skoleeksperiment stiller skarpt på sult som læringsbremse

På tre døgn er BØRNEfondens nye kampagnefilm set over 300.000 gange på Facebook. Filmen tager udgangspunkt i et eksperiment i en dansk folkeskole, der viser, hvordan sult påvirker børns mulighed for indlæring.Det er dagligdagen i verdens fattigste lande, hvor sult både svækker fysikken og uddannelsesniveauet.

BØRNEfonden

Forestil dig, at dit barn er sultent. Forestil dig, hun har været det i 5 år. Det er virkeligheden i familier i verdens fattigste lande. Her går 66 millioner børn sultne i skole, og det går ud over læringen.

”Alle børn fortjener muligheden for at lære og udvikle sig fuldt ud. Men uden nok mad i maven udvikler børns hjerner og kroppe sig ikke, som de skal. Deres udvikling går i stå, deres immunforsvar svækkes, og sulten fastholder dem i en ond spiral. Dén skal vi have knækket, så børnene får en ordentlig fremtid. Og med vores nye kampagne vil BØRNEfonden stille skarpt på dén dimension af sult, der handler om læring. For der er ingen læring uden næring”, siger Bolette Christensen, CEO i BØRNEfonden, i en pressemeddelelse fra organisationen.

Eksperiment med sultne skolebørn

For at gøre problemet nærværende flytter BØRNEfondens nye kampagne sammenhængen mellem sult og læring helt ind i en almindelig dansk folkeskole. Nærmere bestemt en 1. klasse på Skovlyskolen, der ligger i Rudersdal Kommune. Her har lærere og forældre sagt ja til at være med til at undersøge, hvad det betyder for koncentration og undervisning, når børn hverken får mellemmåltider eller frokost.

”Vi kender eleverne godt, og det var tydeligt for os at se, at de fik sværere ved at koncentrere sig efter fem timer uden mad. I slutningen af hver time oplevede vi, at eleverne blev mere urolige og trængte til frisk luft. Efter frokostpausen uden mad, blev flere af eleverne trætte og orkede ikke at lave særlig meget af den sidste opgave,” fortæller klasselærer Mette Brolin og fortsætter:

”Det er tankevækkende, at det blev sværere for eleverne at holde koncentrationen efter kun fem timer uden mad – i Benin, som er et fattigt land i Vestafrika, er der skoler på landet, hvor mange børn møder op på tom mave”.

Fattige familier har intet valg

Reaktionerne fra børnene på Skovlyskolen er skildret i BØRNEfondens film her.

Og selvom filmen først og fremmest er et kreativt greb på en problemstilling i fattige lande, var det altså tydeligt, at børnene på Skovlyskolen fik sværere ved at koncentrere sig uden mellemmåltider og frokost.

”Jeg er rigtig glad for filmen og vil gerne takke Skovlyskolen mange gange for at give os mulighed for at vise, hvordan sult helt konkret står i vejen for læring,” siger BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen.

”Mange fattige familier har i dag ikke andet valg end at sende deres børn sultne i skole. Men man kan ikke bygge et samfund på tom mave. Derfor håber vi, at endnu flere danskere vil bidrage til at bekæmpe sult og fejlernæring”.