Politikere og kosmetikfirma lover handling mod børnearbejde

Laurits Holdt

Af Søren Henriksen, DanWatch

En rapport fra researchcentret DanWatch om børnearbejde i udvindingen af glimmer til kosmetikbranchen i Indien har sat børnearbejde på danske politikeres og brancheforenings dagsorden.

Både politikere og branchefolk er kommet på banen, efter DanWatch offentliggjorde en ny rapport, der viste, at der er risiko for børnearbejde i makeup, der sælges på det danske marked.

“Jeg vil undersøge mulighederne for et særligt initiativ til at forstærke indsatsen til bekæmpelse af børnearbejde generelt”, oplyser handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S).

Han understreger dog, at de danske virksomheder selv har et ansvar for at håndtere børnearbejde i leverandør-kæderne.

På baggrund af spørgsmål fra SF’s udviklings-ordfører, Trine Pertou Mach, oplyser Mogens Jensen (S), at han støtter en dialog om åbne leverandørlister:

“Jeg finder det naturligt, at de berørte industrier indgår en dialog med fagbevægelsen, civilsamfundsorganisationer og andre relevante aktører omkring åbne leverandørlister og ansvarlig leverandørstyring.”

Mogens Jensen (S) lover desuden løbende at drøfte børnearbejde med fagbevægelsen, NGO’er og erhvervslivet og fastholde dem på deres ansvar.

Stor interesse for dialog om børnearbejde

Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) greb bolden, da DanWatch lancerede sin rapport om børnearbejde i kosmetik, og fulgte op med et dialogmøde om børnearbejde i kosmetikvirksomhedernes leverandørkæder.

På mødet deltog blandt andre L’Oréal Danmark, Brancheforeningen for Sæbe, Parfume og Teknisk-Kemiske Artikler, Erhvervsstyrelsen og Håndværksrådet.

Netop L’Oréal afviste i forbindelse med DanWatch’s rapport, at deres leverandører benytter børnearbejde.

“Nu kontakter vi dem igen, for igen at gennemgå hele forsyningskæden for at sikre, at der ikke finder børnearbejde sted i forbindelse med vores produkter,” oplyste Sonja Christensen, kommunikationsdirektør for L’Oréal.

DanWatch deltog også på DIEH’s dialogmøde for at gennemgå researchen om børnearbejde. Efter kosmetikbranchen præsenterede sine synspunkter, blev der åbnet op for en snak om mulige nye tiltag mod børnearbejde i leverandørkæderne.

Download rapporten Hvem lider for skønheden? (PDF, 41 sider).