“Det er et stort skridt fremad, at vi nu globalt er blevet enige om et sæt af minimumstandarder for kvaliteten af børns undervisning i krisesituationer.”
Sådan siger Red Barnets uddannelsesrådgiver, Claus Nelson, i december-udgaven af organisationens nyhedsbrev og fortsætter:
– De nye standarder kan være med til at sikre, at alle børn på kloden får bedre mulighed for god undervisning med uddannede lærere, gode skolebøger, beskyttelse i skoletiden og adgang til skolegang for både piger og drenge. Også i nødsituationer og kriser.
Red Barnet har været med i den lange internationale proces med at beskrive, hvad god undervisning er og hvilke minimumstandarder, der bør gælde globalt. Det er sket i tæt samarbejde med en lang række organisationer i flere end 50 lande, bl.a. UNESCO og UNICEF.
– Vi ser ofte, at børn ikke vender tilbage til skolen, hvis de først en gang er blevet taget ud på grund af nødsituationer eller krig. Derfor er det så vigtigt at fastholde dem i skolen. Desuden er skolen et sted, hvor de også lærer om sikkerhed, sundhed og beskyttelse, siger Charlotte Beyer, programkoordinator i Red Barnet.
De ny standarder hedder “Minimum Standards for Education in Emergencies”, og offentliggøres i forbindelse med verdenskonferencen om uddannelse for børn i krise, der finder sted torsdag den 2. december i Cape Town i Sydafrika.
I de kommende år skal Red Barnet være med til at udbrede og sikre de nye rettigheder for børn i Red Barnets programmer nationalt og internationalt.
Det vil bl.a. også ske igennem Red Barnets deltagelse i samarbejdet med internationalt Red Barnet, hvor en af de globale udfordringer er at hjælpe børn i krise med at komme i skole og få en uddannelse.
De nye standarder kan bestilles som en håndbog med CD Rom på internetadressen www.ineesite.org/standards