I 2004 fik UNICEF Danmark over 10.000 nye faste bidragydere, som er hvervet på gaden i organisationens Face-to-face kampagne, skriver bladet “Verdens børn” i sin december-udgave.
Det hedder videre:
Du har sikkert set dem stå i gaderne. Måske har du også talt med dem. De unge mennesker fra UNICEF Danmark er gadekampagne-medarbejdere, i daglig tale facere. Deres arbejde er at kontakte folk på gaden og spørge, om de kunne tænke sig at være UNICEF Partnere, det vil sige faste bidragydere til UNICEF. Hvervemetoden foregår ansigt til ansigt og kaldes derfor face-to-face.
Magnus på 21 har været facer i 7 måneder. Han fortæller, at det er meget blandede reaktioner, han møder, når han kontakter folk på gaden.
– Der er nogle, der virker lidt skræmte over at blive kontaktet direkte på gaden. Men så snart de hører, at jeg kommer fra UNICEF, vil de gerne tale, fortæller han.
Magnus er én ud af 50 facere, der arbejder på gaden i danske byer.
De faste bidragydere er vigtige for en organisation som UNICEF, fordi det er deres bidrag, der finansierer det store hjælpearbejde for børn i verden. Det er ofte de store katastrofer, der når avisernes overskrifter, men millioner af børn i mange forskellige lande har brug for hjælp hver eneste dag året rundt. Hjælp til sundhed, tryghed, uddannelse og beskyttelse. Det er de områder, som de faste bidragyderes penge går til, hedder det.
Når en person har talt med faceren og fået lyst til at støtte UNICEFs arbejde, skriver han/hun under på en aftale med det samme og giver de nødvendige oplysninger til, at aftalen kan køre via PBS. Det er langt det billigste for alle parter.
– Vi kommer i kontakt med mange, der rigtig gerne vil støtte, men som ikke lige har fået gjort noget ved det, siger Magnus og fortsætter: – Der er så nogle, der bliver lidt utrygge over at give deres kontonummer til os. De er lidt usikre på, om oplysningen kan misbruges.
Det kan den ikke. Det er helt sikkert at give kontooplysninger til facerne på gaden. Det får de mennesker, der ringer til UNICEF Danmark også at vide. Her kommer de til at tale med Gitte Rexen, der er projektkoordinator for Face-to-face kampagnen.
– Der er nogle, der ringer for lige at høre, om det nu også var os, der stod på gaden og fik deres kontonummer, fortæller Gitte Rexen.
Det er stadig en relativ ny metode i Danmark hvor de humanitære organisationer har brugt den i nu 3 år. Til sammenligning har man i England brugt metoden i 12 år.
– Vi hverver UNICEF Partnere på denne måde, fordi det er meget effektivt. Det er især en god måde at komme i kontakt med unge på. De dage, hvor folk selv ringede og meldte sig som givere, er forbi. Det er nødvendigt for de humanitære organisationer at udvikle nye metoder til at fange folks opmærksomhed, siger Gitte Rexen.
Face-to-face kampagnen fortsætter i 2005 i landets større byer.