CARE igang med nyt projekt for unge piger i Mozambique med dansk fondsstøtte

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Nyt CARE Danmark-projekt i Sydøstafrika fokuserer på unge pigers mulighed for at komme i skole og de daglige kampe, der er forbundet med livet med hiv, skriver organisationen på sit website torsdag.

A fHanne Damgaard Mogensen

I januar starter CARE et nyt projekt i Mozambique, der kommer til at hedde “Hiv og Uddannelse”. Projektet er finansieret med lidt over en halv million fra Eriks Thunes Legat af 1954.

Målet er at nå mindst 1.000 elever, lærer, forældre og andre fra samfundet omkring 4 skoler, der er omdrejningspunkt for projektet. Skolerne ligger alle i Vilankulo distriktet, som er det fattigste område i Mozambique.

Målgruppen er skolernes sjette og syvende klasser, hvor elevernes alder svinger mellem 10 og 16 år. Aldersspredningen er resultat af at mange elever starter sent i folkeskolen.

Mange udfordringer

Aldersforskellen er blot én af de udfordringer projektet står overfor. Mange piger dropper nemlig skolegangen på grund af den store aldersforskel mellem dem selv og klassekammeraterne.

En undersøgelse CARE har lavet op til projektet opregner en stribe barrierer for projektet:

For det første har mange lang vej derhen – op mod 10 kilometer. Det betyder, at forældrene holder børnene hjemme, indtil de er gamle nok til at gå den lange vej alene. På de lange gåture er især pigerne lette ofre for overfald.

Forældrene har en tendens til at sende piger senere i skole end drenge, og desuden er det tradition, at holde pigerne hjemme, når de har menstruation.

De mange tidlige ægteskaber og tidlige graviditeter får mange til at droppe ud af skolen tidligt. Desuden tillader regeringen ikke, at pigerne komme tilbage i skole, når de har født.

Samtidig står ungdommen over for konkurrerende interesser og pres fra de økonomiske muligheder, såsom migration til at arbejde i Sydafrika frem for at gå i skole i Mozambique. Og hvis børnene endelig kommer i skole, er lærerne ofte fraværende på grund af sygdom.

Men de udfordringer ødelægger ikke CAREs tro på projektet:

– Det er overvældende, at infrastruktur, den generelle holdning, de lokale traditioner, lovgivningen og forvaltningen tilsyneladende modarbejder projektet. Men CAREs erfaringer fra andre projekter viser, at det er muligt, at forbedre pigernes muligheder for uddannelse gennem en dedikeret indsats i samfundet og på skolerne, siger Rolf Hernø, programkoordinator hos CARE Danmark.

Samarbejde med regeringen

Mozambiques myndigheder udarbejder retningslinjer, for hvordan de mozambiquanske skoler skal løse de store problemer, de står overfor. Det gælder også problemer med hiv-smitte og pigers særlige problemer med adgang til skoleuddannelse.

Der er derfor åbenhed både i lokalregeringen og i det nationale regeringsapparat over for at lære af projektets innovationer, som bidrager til at overkomme udfordringerne for at opnå bæredygtighed i et fattigt land som Mozambique.

Projektet strækker sig kun over 12 måneder, men er en del af CAREs store hiv-projekt i landet. Det indledtes i midten af september 2008 og løber over 4 år.

Fakta:
– Mozambique er et af de fattigste lande i verden.
– Ud af en befolkning på 21 mililoner er 1,4 millioner smittet med hiv. Det gør Mozambique til et af de lande i verden med flest hiv- eller aidssmittede.
– Over 16 procent af alle mellem 15 og 49 år er hiv-positive.
– Hver dag bliver 500 nye hiv-smittede fundet.
– Omkring 45 procent af alle nye smittede er unge kvinder under 24 år.

Læs mere på www.care.dk