De humanitære organisationernes gavekampagner har fyldt godt i de danske avisspalter op til Jul i år. Unødvendigt eller ligefrem skadeligt pop, argumenterer nogle fagfolk.
Men mange humanitære organisationer holder fast i, at det er en god og konkret måde for danskerne at støtte dele af det langsigtede udviklingsarbejde – og en anledning til følge op med historier fra felten, skriver CARE Danmark mandag i en presseudtalelse.
Julegavekampagner har sat gang i debatten om, hvad der egentlig er god bistand – og hvad der egentlig hjælper verdens fattige. Det er sundt både for danskernes viden om udvikling og for de humanitære organisationer selv, argumenterer CARE Danmark.
– CARE Danmark ønskede netop en folkelig debat, da vi stillede spørgsmålet om æsler er pop-bistand, siger journalist i CARE Danmark, Marie Sisse Brown, og tilføjer:
– Vejen til mediedagsordenen kan være lang for udviklingsproblematikkerne. Men den brede debat vi har, viser de konkrete gavers konstruktive gennemslagskraft. På den måde er æslet så at sige ved at trække en dybere forståelse af udviklingsarbejdet efter sig.
CARE Danmarks generalsekretær, Niels Tofte, er med på, at æslerne er poppede, men mener ikke det forringer det langsigtede udviklingsarbejde. Han synes tværtimod, at det er et godt supplement.
– Der er helt klart et folkeligt element i NGOernes gavekampagner – og heldigvis for det. Lige som der skal være plads til popmusik på CD-hylderne og på radiokanalerne, skal der være plads til udviklingsbistand med folkelig appel og gennemslagskraft.
– Ellers risikerer vi, at dansk udviklingsbistand er forbeholdt udviklingsspecialisterne og fagfolkene og kører hen over hovedet på befolkningen,” siger CARE Danmarks generalsekretær.
At de humanitære organisationer i større og større grad og med stigende kreativitet forsøger at appellere til danskerne kommer i direkte forlængelse af VK-regeringens krav om, at NGOerne selv skal rejse mindst 10 procent af de statslige midler, de modtager.
Tanken er, at NGOerne skal være ”folkeligt forankrede” – altså have private bidragydere – for at være berettigede til de bistandspenge, danskerne betaler via skatten.
I CARE er der forståelse for kravet om den folkelige forankring, og det er en målsætning, som organisationen af egen drift længe har arbejdet for at indfri.
– Æsel-kampagnen er en fremragende måde at nå den bredere befolkning på – og fordi vi følger gaverne op med historier fra felten, åbner det op for en dybere indsigt i udviklingsverdenen, siger Niels Tofte
Han anfører, at gaverne er tænkt ind i CAREs langsigtede programmer. Det giver ifølge generalsekretæren en anledning til at fortælle danskerne om virkeligheden og sammenhængene i u-landene.
Yderligere oplysninger hos Marie Sisse Brown, e-mail: [email protected], Tlf.: 35 200 100 eller Andreas Antoni Lund, [email protected]