Gadehvervning er en effektiv hverveform og er kommet for at blive.
Selv om begrebet er relativt nyt i Danmark, er gadehvervning blevet brugt i f.eks. Storbritannien i mere end 14 år, skriver CARE Danmark fredag i en artikel på sit website (se også telegrammet “Århus Cityforening vred på facerne – bør kun stå betemte steder”, dato 28.07.06 under Dansk bistand).
Artiklen fortsætter:
Er du blevet stoppet på gaden af personer iført blå jakker med CARE Danmark logo på?
CARE Danmark gennemfører henover året en række gadekampagner. Kampagnerne foregår på gader og stræder i Danmark, hvor vi har en række folk på gaden der møder folk “ansigt-til-ansigt”, også kaldet Face2Face (F2F).
Gadekampagnemedarbejderne, der i daglig tale kaldes “facere”, ses i gadebilledet i vores kampagneperioder. Deres opgave er at skabe en positiv kontakt til mennesker på gaden og spørge om de kunne tænke sig at blive medlemmer eller bidragydere til CARE Danmark.
Fordi det er deres bidrag der er med til at sikre finansiering af vores arbejde med at bekæmpe fattigdom og forbedre levevilkårene for befolkningen i udviklingslandene. Arbejdet herhjemme er på denne måde med til at støtte vores arbejde med hjælp til selvhjælp, hedder det.
At møde folk på gaden er for humanitære organisationer som CARE Danmark, en langt mere effektiv måde at komme i dialog med mennesker på end via andre former for kampagner.
Vi har mulighed for at skabe en folkelig forankring gennem direkte oplysning og svare på spørgsmål omkring vores arbejde. Vi får mere end 2.000 nye bidragydere om året og har gennem de seneste 4 år fået over 20.000, primært via “Face2Face”.
Vi gør vores til, i dialog med bl.a. butikslivet, at det foregår på en måde, hvor alle kan være tilfredse. Gadehvervning skulle gerne være et folkeoplysningselement på linje med det arbejde eksempelvis politiske partier laver, anfører CARE Danmark.