Tørnæs: UNICEF bør få et dask med pisken – Søe: Ubegribeligt dumt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

VK-regeringens sparekniv over FNs Børnefond (UNICEF) – og dermed støtten til verdens fattige børn – begrundes af udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) med, at organisationen nu “får et dask med pisken i håb om, at den vil blive mere imødekommende”.

Det skriver Kristeligt Dagblad torsdag.

Hvis regeringens finanslovudspil gennemføres, vil UNICEF til næste år få 155 millioner i stedet for 180 mio. kr. Det svarer til en reduktionen af bidraget på 14 procent. Allerede i 2002 (første år under VK, red.) reducerede Danmark sit bidrag til UNICEF med 10 mio. kr.

Ulla Tørnæs (V) siger til bladet, at UNICEFs generelle bidrag skal skæres, fordi organisationen ikke gør nok for at blive effektiv.

– På verdensplan er det blevet besluttet, at FN skal gennemgå en slankekur. FN er for dyr og for tung. Og vejen fra donor til projekt er for lang. “One UN”-reformen skal medføre, at FN i højere grad agerer som én organisation. Det vil frigive en masse ressourcer, anfører hun.

– Desværre er det sådan, at UNICEF, som jo er en stor organisation, ikke rigtig spiller med på den dagsorden. Derfor kan man sige, at UNICEF her får et dask med pisken i håb om, at de vil blive mere imødekommende over for den dagsorden, siger Ulla Tørnæs.

Generalsekretær i UNICEF Danmark, Steen M. Andersen, gør derimod gældende overfor Kristeligt Dagblad, at UNICEF “haft meget fokus på FN-reformen de seneste år”.

Han siger, at man i lande som Sverige, Norge og Finland også er optaget af at sætte FNs opbygning under lup. Men her har regeringerne ikke skåret i støtten til UNICEF. Tværtimod. Støtten fra disse regeringer er steget med mellem 40 og 90 procent over de seneste 7 år.

Socialdemokraternes udenrigsordfører, Jeppe Kofod, kalder regeringens prioritering for en katastrofe.

– Det er en helt forkert prioritering at tage penge fra fattige børn. Vi taler om dem, der om 5, 10, 20 år skal være aktive på arbejdsmarkedet, som i dag dør af underernæring, ikke får skolegang og bliver stærkt invalideret af sygdomme, siger han til KD.

Se også telegrammet http://u-landsnyt.dk/indhold.asp?ID=19511&mode=Nyhed

KOMMENTAR

Af Jesper Søe
journalist med u-landsforhold som speciale

Ulla Tørnæs har gjort det igen – igen.

Den tætige Venstre-minister dækker sig nu ind under beslutninger truffet andetsteds, som angiveligt skulle retfærdiggøre, at VK-regeringen – endnu engang – skærer i støtten til verdens fattigste og mest udsatte børn via bidraget til FNs Børnefond (UNICEF).

Et bidrag, der som alle andre, er vitalt på mange felter i indsatsen for at ophjælpe Den 3. Verden og dens fremtid – børnene.

De anførte (internationale) beslutninger er øjensynlig blevet overhørt – eller i hvert fald ikke efterkommet – af de øvrige nordiske lande, som har sat deres bidrag til den store FN-organisation op med raketfart. Også den borgerlige flertalsregering i Sverige.

Så måske skulle Tørnæs for en gang skyld spille med åbne kort og angive de nok mere reelle årsager til sparekniven over verdens børn.

For hvad er det, der bl.a. står i Danidas input til finanslovforslagets anmærkninger om UNICEF-besparelsen: Der står: “Dermed frigøres midler til opfølgning på Afrika-kommissionens anbefalinger”.

Det er jo ikke mindst dét, sagen drejer sig om. At skaffe penge til Venstres prestigeprojekt udi bistanden – den efterhånden herostratisk berømte elitære kommission, hvis anbefalinger bruges som bekvemt figenblad for at fjerne eller udtynde de dele af bistanden, partiet ikke kan lide, for nu til gengæld at pumpe penge i luftige projekter for erhvervsudviklng i Afrika.

Og er kritikken af UNICEF egentlig så hård i Danidas omtale, som ministeren lader ane? Står der ikke, at “UNICEF er en helt central aktør i det internationale nødhjælpsarbejde”.

Står der ikke, at UNICEF generelt har “vist sig at være effektiv i gennemførelsen af sine prioriteter, og organisationens rettighedsbaserede arbejde er i god overensstemmelse med danske politiske målsætninger”.

Derefter er indsat nogle kritiske bemærkninger, som man godt kunne have mistanke om skal bidrage til at retfærdiggøre ministerens og regeringens ageren. Når jeg selv tænker tilbage på mine 10 år i udenrigsministeriet (1992-2002), og oplevelsen af, hvordan tekster kunne og skulle tilpasses de politiske direktiver, kan jeg godt få den tanke (eksempler leveres gerne).

Dette skal ikke ses som kritik af embedsværket, der reelt ikke har noget valg. Snarere til belysning af de betingelser, der skrives under.

KUN TOPPEN AF ISBJERGET

Hvis man skulle være i tvivl om det politisk-ideologiske islæt i felttoget fra Tørnæs mod UNICEF, kan man jo bare lytte til, hvad hun selv siger:

“På verdensplan er det blevet besluttet, at FN skal gennemgå en slankekur. FN er for dyr og for tung. Og vejen fra donor til projekt er for lang”.

Sjovt nok er vi nogle aktivt pejlende stykker, der aldrig har hørt om en sådan beslutning om en generel slankekur. Tværtimod skriger FNs verdensomspændende udviklingsarbejde på midler på stort set alle felter.

Mon ikke ministeren forveksler Venstres egen beslutning om at sætte FN på slank med en påstået beslutning “på verdensplan”. Hvorfor dog ikke sige rent ud, at det er dét, Venstre vil. Havde partiet ikke engang et slogan noget i retning af “Venstre kan du altid stole på”.

Altså at man gjorde, det man sagde. Akkurat som man gør med FN-bistanden. For de 25 tabte millioner til UNICEF (som løber op i et langt større beløb over en årrække) er jo kun toppen af isbjerget.

Over en bred bank skæres der i bistanden til FN-familiens centrale udviklingsorganisationer, så den samlet set når et historisk lavpunkt om få år. Det står altsammen i regeringens eget finanslovforslag.

Det er jo dét Venstre vil. Meld dog klart ud, Tørnæs!

LARMENDE TAVSE RADIKALE

Alt dette foregår desværre i et politisk vacuum, hvor FN-bistandens historiske forsvarer par excellence, Det radikale Venstre, indtil nu har været larmende tavs.

Er der mon håb om, at partiet, når det samles til landsmøde på Nyborg Strand den 12.-13 september, vil beskæftige sig med andet end angreb på S-SFs nye skattepolitik?

Vil folketingskandidater som Rasmus Helveg Petersen og Christian Friis Bach, der begge er aktive i u-landsmiljøet herhjemme, åbne munden og sige noget om FN-bistandens kranke skæbne?

Eller vil de være lige så tavse i en partimæssig sammenhæng, som da de radikale for nylig gik med i et forsvarsforlig, der snuppede flere hundrede millioner fra Afrikas fattige og overførte dem til militære samtænkningsindsatser i Afghanistan?

Der var engang, da den dav. chef for FNs Udviklingsprogram (UNDP), Bradford Morse, kunne komme til København og takket være en stærk FN- og UNDP-lobby i Folketingets toneangivende partier evnede at tale den siddende (socialdemokratiske) regering fra at spare på UNDP – FN-systemets centrale udviklingslokomotiv.

Anderledes nu. Da UNDPs nuværende chef, Helen Clark, for få dage siden var i København, fik hun en fakkel i hånden af Tørnæs – ikke en rød øre af de planlagte besparelser på flere hundrede millioner over en årrække, som VK ønsker i det danske bidrag.

Hvor var de radikale henne?

Måske får vi det at vide, når Folketinget førstebehandler finansloven tirsdag den 8. september. Imens får Tørnæs lov at husere, utvivlsomt til stor glæde for Dansk Folkeparti.

Derimod kan ingen efterhånden huske, hvornår den konservative regeringspartner sidst har sagt noget u-landspolitisk. Er de konservative gået helt i koma efter at Venstre overtog Afrika-kommissionen med hud og hår?

SKADELIGT FOR DANMARKS OMDØMME

Besparelsen på UNICEF er uundskyldelig overfor verdens mest udsatte børn. Og ubegribelig dum rent politisk af en regering og en minister, der om føje tid skal optræde som værter for et af de største FN-sammentræder nogen sinde – klimakonferencen i København.

En ting er så, hvordan regeringen stiller sig til det – øjensynlig er den ret ligeglad -, hvad værre er, at det skader os allesammen, fordi det skader Danmarks internationale omdømme.

UNICEF Danmarks generalsekretær, Steen M. Andersen, føler sig magtesløs. På en måde siger det alt om dagens grumme u-landspolitiske virkelighed. For sådan var det bestemt ikke, da der sad en magtfuld forgænger i embedet.

Han hed Arne Stinus, var radikal helt ind til benet og slog i bordet med politisk virkning overfor et Folketingsflertal, der lyttede.

Gad vide, hvad han ville have sagt til, at det yderste højre i det borgerlige spektrum 14 år efter hans alt for tidlige død styrer dansk udviklingspolitik i form af højrefløjen i Venstre og Dansk Folkeparti.

Altimens moderat sindede borgerlige kræfter i form af de konservative og radikale tilsyneladende enten selv har sat sig uden for eller ER sat uden for større indflydelse.

Og så endda, mens hans partiformand, Margrethe Vestager, sidder i UNICEF Danmarks bestyrelse…..

Kommentaren er stillet til rådighed for u-landsnyt.dk

DOKUMENT

Omtalen i regeringens finanslovforslag 2010 (forfattet af Danida, fred.)

Generelt bidrag til UNICEF

UNICEF, FNs Børnefond, er fortaler for børns rettigheder og bistår udviklingslandene med at forbedre levevilkårene for børn, unge og kvinder.

UNICEFs strategi (2006-2013) fastslår at indsatsene koncentreres om fem fokusområder: 1) børns overlevelse, 2) pigers uddannelse, 3) bekæmpelse af hiv/aids, 4) beskyttelse af børn, samt 5) fortalervirksomhed og samarbejde for
børns rettigheder. Derudover udgør UNICEF’s humanitære og nødhjælpsarbejde over en tredjedel af organisationens samlede aktiviteter.

UNICEF er dermed en helt central aktør i det internationale nødhjælpsarbejde.

Rammerne for UNICEFs indsatser udstikkes af FNs børnekonvention fra 1989, som stort set alle verdens lande har tiltrådt, 2015-målene og handlingsplanen fra FNs børnetopmøde i 2002.

UNICEF har generelt vist sig at være effektiv i gennemførelsen af sine prioriteter, og organisationens rettighedsbaserede arbejde er i god overensstemmelse med danske politiske målsætninger.

Bidraget til UNICEF er fra 2010 reduceret med 25 mio. kr. bl.a. med henvisning til, at UNICEF styrker opbakning til FN-reformen på landeniveau, samt til øvrige bidrag direkte til landeniveauet.

Dermed frigøres midler til opfølgning på Afrika-kommissionens anbefalinger.

Herudover er der behov for, at UNICEF fortsat forbedrer sin erfaringsopsamling gennem en mere systematiseret monitorerings- og evalueringsfunktion og styrker hiv/aids-indsatsen samt kapaciteten på ligestillings- området.

Placeringen af Danmark blandt de største donorer giver mulighed for en fortsat stor dansk indflydelse på UNICEFs arbejde samt en fortsat høj grad af overensstemmelse mellem organisationens arbejde og danske udviklingspolitiske prioriteter.

UNICEFs lagerfaciliteter i København

UNICEFs indkøbsafdeling med tilhørende lager har siden 1963 været placeret på Marmormolen i Frihavnen. Over nærværende konto afholdes de årlige husleje- og vedligeholdelsesudgifter til UNICEFs bygninger, som siden 1997 også har huset FNs Flygtningehøjkommissariats (UNHCR) nødhjælpslager i København og fra 2000 tillige de tilsvarende lagerfaciliteter for Sammenslutningen af Internationale Røde Kors Foreninger (IFRC).

Der arbejdes med etablering af en ny FN-by (kontorbygning) på Marmormolen, herunder et nyt lager for UNICEF i containerhavnen i København, der forventes klar i 2013… (citat slut)