Regeringens beslutningsforslag om den danske styrke i Afghanistan

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Udenrigsminister Per Stig Møller (K) har torsdag (12. jan.) fremsat forslag til folketingsbeslutning om udvidelse af det danske bidrag til den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan. Forslaget er endnu ikke behandlet i Folketinget. Der forventes 1. behandling af forslaget i Folketinget torsdag den 19. januar og 2. behandling torsdag den 26. januar.

Forslag til folketingsbeslutning om udvidelse af det danske bidrag til den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan.

Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære styrker til den internationale sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan styrkes med et bidrag til det sydlige Afghanistan i 2006.

DOKUMENT

Bemærkninger til beslutningsforslaget

I. FNs Sikkerhedsråd bemyndigede efter anmodning
fra den daværende afghanske overgangsregering
ved resolution 1386 af 20. december
2001 og resolution 1510 af 13. oktober 2003
oprettelsen af en international sikkerhedsstyrke
(ISAF) til at bistå den afghanske overgangsregering
med opretholdelse af sikkerheden i Kabul
og andre områder af Afghanistan. Den internationale
sikkerhedsstyrkes mandat blev forlænget
frem til d. 13. oktober 2006 ved resolution 1623
af 13. september 2005.

Hovedformålet med ISAFs militære tilstedeværelse
er at bistå den afghanske regering med at
udbrede sin myndighedsudøvelse til hele Afghanistan.
Der er tale om en langsigtet indsats. Ustabilitet
i det sydlige og østlige Afghanistan er en
af de væsentligste trusler mod genopbygningsog
demokratiseringsprocessen i Afghanistan.

Udstrækning af sikkerhed til hele Afghanistan er
en forudsætning for, at de internationale styrker
på sigt kan trække sig ud af Afghanistan, og
ydermere en forudsætning for at Al-Qaida og
Taliban ikke igen får mulighed for at få fodfæste
og benytte området til etablering af træningslejre
for terrorister.

NATO overtog d. 11. august 2003 ansvaret for
ISAF missionen og har i forlængelse heraf udarbejdet
en operationsplan, der i revideret form
blev vedtaget d. 8. december 2005. Planen bygger
videre på den tidligere operationsplan, som
skabte grundlaget for en trinvis udvidelse af den
internationale sikkerhedsstyrkes operationsområde,
herunder gennem oprettelse af Provincial
Reconstruction Teams, som primært består af
militære og i mindre omfang civile elementer,
indsat i provinserne. Der er først og fremmest
tale om styrker, som skal sikre udbredelsen af
den afghanske centralregerings myndighed til
hele Afghanistan, understøtte sikkerhedssektorreformarbejdet
herunder afvæbning og demobilisering
af tidligere kombattanter med henblik på
at reintegrere dem i det afghanske samfund og
skabelsen af sikre omgivelser, som kan bane vejen
for en national og international genopbygningsindsats.

Indsatsen gennemføres i samvirke
med regionale og lokale politiske, militære og
religiøse ledere samt ved samarbejde og koordination
med internationale organisationer. Indsatsen
omfatter endvidere støtte til genopbygningen
af de afghanske sikkerhedsstyrker. ISAFs indsats
forudses gennemført i fire trin. Trin 1 og 2
som vedrører henholdsvis det nordlige og vestlige
Afghanistan er implementeret, mens trin 3
(syd) ventes iværksat mellem maj og juli 2006.
Modaliteterne for trin 4 (øst) er fortsat ikke besluttet.

Det er nødvendigt for en gennemførelse
af udvidelsen, at NATOs medlemslande stiller
bidrag til rådighed for operationen.
Med indsatsen i det sydlige Afghanistan bevæger
ISAF sig ind i et område af Afghanistan,
hvor sikkerhedssituationen er mere kompleks og
uforudsigelig end i nord og vest. Fra primært at
skulle opretholde sikkerhed, forudses ISAF sammen
med de afghanske sikkerhedsstyrker at
skulle bidrage til at skabe sikkerhed, hvor den pt.
ikke eksisterer. Sandsynligheden for at danske
styrker kan blive involveret i kamphandlinger er
derfor som udgangspunkt større.

Den afghanske hær og politistyrke er under
genopbygning, men kan trods betydelige fremskridt
fortsat ikke selvstændigt varetage sikkerhedsopgaverne.
I mellemtiden er det internationale
samfunds bidrag afgørende for at fremme
sikkerheden i landet. Derfor har FNs Sikkerhedsråd
i resolution 1623 (2005) eksplicit anmodet
om international militær assistance til den internationale
sikkerhedsstyrke, ISAF, og opfordret
til samarbejde med den amerikansk-ledede
anti-terror operation, Operation Enduring Freedom.

Derudover har den afghanske udenrigsminister
i et brev dateret 1. september 2005 til FNs
generalsekretær takket de lande som bidrager til
ISAF og udtrykt ønske om, at sikkerhedsstyrkens
indsats forstærkes og udbredes til andre
dele af Afghanistan. ISAF har pt. deltagelse af
35 lande.

ISAFs engagement i Afghanistan vil fortsat
medvirke til at understøtte bestræbelserne på at
etablere et fredeligt og stabilt Afghanistan til
gavn for hele den afghanske befolkning, herunder
også tilbagevendende flygtninge og internt
fordrevne. En trepartsaftale om tilbagetagelse af
afviste asylansøgere fra Danmark blev underskrevet
af Afghanistan, Danmark og FNs flygtningehøjkommissariat
UNHCR d. 18. oktober 2004.

Samarbejdet med Afghanistan fungerer
tilfredsstillende ikke mindst efter at der i februar
2005 er blevet udsendt en udlændingeattache til
det danske repræsentationskontor i Kabul.

II. Bonn-aftalen af 5. december 2001 mellem
de afghanske parter om overgangen til demokrati
efter Talibans fald blev formelt afsluttet d. 18.
september 2005 med afholdelsen af frie parlamentsvalg.
Parlamentet blev indsat d. 19. december
2005. Sammensætningen af det nye parlament
viser et broget billede af mulige alliancer,
politiske og etniske tilhørsforhold. Det ventes
dog, at præsident Karzai trods store udfordringer
vil have mulighed for at samle flertal for en fortsat
demokratisering af samfundet. Øvrige milepæle
i aftalen, som blev opfyldt i 2004, er vedtagelsen
af en ny forfatning, der som udgangspunkt
sikrer lige ret for alle borgere, kvinder som
mænd, uanset etnisk tilhørsforhold, samt afholdelsen
af præsidentvalget.

Med henblik på at fastlægge køreplanen for en
fortsat demokratisering af Afghanistan vil der
blive holdt en international konference om Afghanistan
d. 31. januar – 1. februar 2006 som
ventes at resultere i en ny aftale – Afghanistan
Compact – mellem det internationale samfund
og Afghanistan. Afghanistan Compact vil afløse
Bonn-aftalen og ventes at resultere i konkrete aftaler
om politiske, sikkerhedsmæssige og udviklingsmæssige
mål. Fra afghansk side ventes man
at forpligte sig til at fortsætte demokratiseringsprocessen,
afvæbne ikke-statslige kombattanter,
etablere et velfungerende retssystem, fortsætte
bestræbelserne på at opbygge en effektiv administration
nationalt og i provinserne, videreudvikle
den nationale udviklingsstrategi, der bl.a.
vil fokusere på alternativer til opiumsproduktion,
gennemføre forfatningen i sin helhed herunder
på menneskerettighedsområdet og fokusere
på korruptionsbekæmpelse. Til gengæld ventes
det internationale samfund at ville forpligte sig
til fortsat at støtte processen frem imod en stabilisering
af det afghanske samfund, herunder bidrage
politisk, militært og økonomisk.

Afghanistan Compact vil referere til mål i Afghanistans
nationale udviklingsstrategi, som ventes fremlagt
i en endelig version på konferencen.
Fortsatte forbedringer af sikkerheden er en
grundlæggende forudsætning for øget stabilitet,
samt for at genopbygningsindsatsen kan vise
synlige resultater. Genopbygningen er derudover
afgørende for at vise den afghanske befolkning,
at den afghanske regering formår at skabe
bedre levevilkår i landet.

Danmark deltager på flere områder aktivt i den
internationale indsats. Foruden Danmarks militære
bidrag har regeringen afsat 670 mio. kr. til
den civile genopbygning og humanitære indsatser
på finansloven 2005-2009. Den langsigtede
bistand bliver primært koncentreret om menneskerettigheder
og genopbygning af de sociale
sektorer, herunder uddannelse med særlig vægt
på pigers og kvinders adgang til undervisning,
udvikling af de fattigste landområder, etablering
af demokratiske institutioner samt genetablering
af det nationale administrative system i Afghanistan.

Den humanitære bistand omfatter bl.a.
fremme af fødevaresikkerheden, minerydning
samt hjælp til flygtninge og internt fordrevne. Af
midler afsat til konfliktforebyggelse støttes demobilisering
af militssoldater. Strategien for
gennemførelsen af bistanden påvirkes ikke af de
foreslåede ændringer i den militære tilstedeværelse.

III. Danmarks aktuelle bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan, som er udsendt
på grundlag af Folketingets samtykke i B
43 af 25. november 2004, omfatter i øjeblikket
ca. 160 personer.

Primo 2006 nedlagde Danmark sit bidrag til
den multinationale brigade i Kabul, hvor de lande
som opstiller hovedkvarteret selv har ønsket
at stille de nødvendige forbindelsesofficerer. Det
aktuelle bidrag omfatter stabsofficerer til hovedkvarteret
for den internationale sikkerhedsstyrke,
et mindre antal personer til driften af Kabuls
Internationale Lufthavn, samt et team, der bl.a.
skal varetage oplysninger til lokalbefolkningen
om ISAFs virke. Herudover omfatter det danske
bidrag et militært observatørhold på ca. seks personer,
der er tilknyttet det britisk-ledede Provincial
Reconstruction Team i Mazar-e-Sharif, et
bidrag på ca. 40 personer til det tysk-ledede Provincial
Reconstruction Team i Feyzabad og et
bidrag på ca. 10 personer til det litauisk-ledede
Provincial Reconstruction Team i Chaghcharan.
Bidragene til de danske Provincial Reconstruction
Team indsatser er fleksibelt sammensat med
henblik på at tilgodese muligheden for samtænkning
af den militære og den civile indsats. Det
midlertidige danske bidrag med et C-130 transportfly
vil som planlagt blive hjemtaget primo
2006.

Som led i styrkelsen af ISAFs opgavevaretagelse
ønsker regeringen at udvide og omprioritere
det danske bidrag. Det øgede bidrag i 2006 vil
blive indsat i det sydlige Afghanistan – Helmand
og Kandahar provinserne – og vil bestå af et bidrag
til det britisk-ledede Provincial Reconstruction
Team i Lashkar Gah, et bidrag med bl.a. en
spejdereskadron med tilhørende nødvendig støttestruktur,
som skal indgå i en britisk kampgruppe,
et mindre antal stabsofficerer til det canadisk
ledede sektorhovedkvarter i Kandahar, et bidrag
på ca. 10 personer til ISAFs hovedkvarter, når
det nuværende ISAF hovedkvarter udskiftes
med det britisk-ledede hovedkvarter, Allied Rapid
Reaction Corps, i perioden medio 2006 til
primo 2007 samt eventuelt et bidrag til Kandahar
lufthavn. Det samlede danske bidrag til syd (trin
3) vil udgøre op til 290 personer.

Selv om kernen i ISAFs indsats også i det sydlige
Afghanistan vil være indsættelse af Provincial
Reconstruction Teams, afspejles den skærpede
sikkerhedssituation i en mere robust sammensætning
og udrustning af de militære bidrag,
herunder det danske.

Tidsmæssigt vil et dansk styrkebidrag tidligst
blive udsendt, når NATO vurderer, at de nødvendige
militære kapaciteter for ISAFs indsats i
det sydlige Afghanistan er til stede. Opbygningen
af ISAFs militære kapaciteter i det sydlige
Afghanistan, herunder indsættelsen af det danske
bidrag, vil formentlig ske, mens Operation
Enduring Freedom fortsat har ansvaret for indsatsen
i det sydlige Afghanistan. Det danske bidrag,
som er underlagt det britiske bidrag, vil
dog også i opbygningsfasen på linie med de britiske
styrker operere i henhold til ISAFs operationsplan
og magtanvendelsesregler. Så snart opbygningsfasen
er gennemført, hovedstyrkerne er
på plads, kommando- og kontrolarrangementerne
er klar, og NATO generelt vurderer, at ISAF
er i stand til at overtage ansvaret, vil ISAF få
overdraget kommandoen fra Operation
Enduring Freedom. ISAF forventer at overtage
det samlede ansvar for indsatsen i det sydlige Afghanistan
fra Operation Enduring Freedom mellem
maj og juli 2006.

Ved udvidelsen af det danske bidrag til ISAF
forventes det samlede styrkebidrag i 2006 at
kunne udgøre op til 360 personer. Bidraget til det
sydlige Afghanistan vil i lighed med den øvrige
danske indsats være fleksibelt sammensat og tilgodese
muligheden for samtænkning af den militære
og den civile indsats ved bidraget til Provincial
Reconstruction Teamet i Lashkar Gah.
Herudover er det regeringens hensigt at stille et
bidrag til ISAFs hovedkvarter på op til 100 personer
ved indsættelsen af det dansk-tysk-polske
Multinational Corps North East som ISAF hovedkvarter
i perioden medio 2007 til primo
2008.

Samtænkning af civile og militære indsatser

IV. Som led i samtænkningsperspektivet vil
der inden for en international koordineret ramme
i videst muligt omfang blive gennemført en
dansk civil indsats i de områder, hvor der er udstationeret
danske soldater. Som ved de danske
bidrag i Feyzabad og Mazar-e-Sharif vil der hurtigst
muligt blive tilknyttet en civil udviklingsrådgiver
til det danske styrkebidrag i Helmand
provinsen. Formålet hermed er at støtte den afghanske
regering i at gennemføre nationale og
lokale udviklingsprogrammer. Den civile rådgiver
samarbejder med den militære del af Provincial
Reconstruction Teamet med henblik på at
sikre, at militære og civile indsatser supplerer
hinanden og er bæredygtige samt med at tiltrække
andre udviklingsindsatser til de respektive
provinser.

Rådgiveren fungerer endvidere som
bindeled mellem det danske styrkebidrag og
ikke-statslige organisationer. Rådgiverne råder
over en mindre pulje danske bistandsmidler og
vil endvidere kunne videreformidle større civile
projekter. Rådgiveren vil i det omfang, der er behov
herfor, blive beskyttet af det militære bidrag.
Centralt for den dansk finansierede civile indsats
i Afghanistan er, at det er civile danske og internationale
organisationer, der bør forestå gennemførelsen.

Grundet sikkerhedssituationen i
Afghanistan kan der være situationer, hvor organisationerne
ikke kan eller vil operere i nogle
områder. I sådanne situationer vil danske soldater
kunne blive nødsaget til at yde mindre og
konkrete humanitære og andre civile indsatser
med henblik på at bidrage til en normalisering af
forholdene for civilbefolkningen. Den danske
regering ønsker herved at bidrage til, at der fortsat
sker konkrete fremskridt i det afghanske samfund,
idet der efter regeringens opfattelse er en
direkte sammenhæng mellem forbedring af den
sociale og økonomiske situation og forbedring af
sikkerhedssituationen.

V. Det supplerende danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke vil blive indsat i Helmand
og Kandahar provinserne i det sydlige Afghanistan,
mens de nuværende danske bidrag,
der dækker Kabul, nord (Feyzabad i Badakhshan
provinsen og Mazar-e-Sharif i Samangan provinsen)
og vest (Chaghcharan i Ghowr provinsen)
vil blive opretholdt. Der kan imidlertid også
blive tale om opgaver i andre dele af Afghanistan
inden for ISAFs missionsområde.

Den afghanske overgangsadministration underskrev
d. 31. december 2001 en militærteknisk
aftale, der bl.a. vedrører den retlige status for
personel udsendt som en del af den internationale
sikkerhedsstyrke.

Deltagelsen i den internationale sikkerhedsstyrke
i Afghanistan er forbundet med risiko.
Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet følgende
trusselsvurdering for Afghanistan:
“Truslen for angreb og terrorhandlinger fra
oprørsstyrker vurderes høj i hele Afghanistan,
idet antallet af angreb er størst i de sydlige og
sydøstlige områder. Antallet af miner og mængden
af ueksploderet ammunition i Afghanistan er
betragtelig. Placering af disse er dog som oftest
kendt. Truslen fra miner og ueksploderet ammunition
varierer lokalt fra lav til høj. Truslen mod
danske transportfly i afghansk luftrum er lav,
undtagen for flyvning ved Kabul, det sydlige og
sydøstlige Afghanistan, hvor den er middel under
4000 m. Der er indikationer på efterretningsindhentning
mod de internationale styrker, idet
de mest aktive tjenester vurderes at tilhøre de
omkringliggende lande. Oprørs- og terrorgrupper
gennemfører indhentning mod mål de ønsker
at ramme. Truslen fra spionage vurderes som
høj. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen fra organiseret kriminalitet er lav. Hvis
de danske styrker bliver mere involveret i narkotikabekæmpelsen,
vil truslen stige markant”.

VI. Det samlede danske styrkebidrag består
dels af fastansat personel, dels af kontraktansat
personel, herunder personel på reaktionsstyrkekontrakt.
Med personellets uddannelse og træning,
materiellets beskaffenhed, bidragets organisatoriske
sammensætning samt iagttagelsen af
nødvendige procedurer vil der blive taget de
bedst mulige forholdsregler over for mulige faremomenter.
Forsvarets personel vil under udsendelsen
være omfattet af forsvarets særlige erstatnings-
og godtgørelsesordning.

VII. De danske styrker udsendes på grundlag
af FNs sikkerhedsrådsresolution 1386 af 20. december
2001, resolution 1510 af 13. oktober
2003 og resolution 1623 af 13. september 2005.
FNs Sikkerhedsråd har i henhold til FN-pagtens
kapitel VII bemyndiget den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan til at anvende
alle nødvendige midler med henblik på at opfylde
sine opgaver. FNs Sikkerhedsråd har herved
bemyndiget den internationale sikkerhedsstyrke,
herunder det danske bidrag, til i fornødent omfang
at anvende militær magt i selvforsvar og til
at gennemføre de af Sikkerhedsrådet pålagte opgaver.

VIII. Regeringen har fundet det hensigtsmæssigt
at anmode Folketinget om at meddele sit
samtykke til, at et forøget antal danske militære
styrker stilles til rådighed for den FN-bemyndigede
internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan,
jfr. Grundlovens § 19, stk. 2.

IX. Regeringen vil løbende vurdere det danske
bidrags sammensætning med henblik på at sikre
en effektiv opgaveløsning. Såfremt det i øvrigt
skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget,
herunder ansvarsområdet, væsentligt, eller
såfremt der i øvrigt skulle ske en væsentlig ændring
i opgavernes karakter eller det folkeretlige
grundlag for sikkerhedsstyrkens tilstedeværelse,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.

X. De samlede merudgifter i 2006 forbundet
med det udvidede og omprioriterede danske
engagement i ISAF beløber sig til ca. 180 mio. kr.,
der afholdes inden for den ramme, der er afsat til
forsvarets internationale aktiviteter på finanslovens
§ 35.11.26. reserve til merudgifter forbundet
med forsvarets og politiets internationale
operationer.

Kilde: www.um.dk