Kinesisk kunstner eksploderer på kunstscenen i København

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Cai Guo-Qiang, en af Kinas største samtidskunstnere, er aktuel med udstillingen ”A Clan of Boats,” i Nordhavn.

Klokken 17.00 om aftenen den 6. september: En lille traditionel dansk båd vugger over vandet ved Nordhavn, ophængt af en kran. En tændstik bliver tændt, og pludseligt gennemtrænger tre tusinde mini-raketter skroget, så det ser ud, som om båden basker med brændende vinger.

Eksplosionen finder sted foran kunsthallen Faurschou Foundation ved Nordhavn, som nu udstiller den tre meter lange afbrændte fartøj svedet med mærker af krudt. Dette, det nyeste værk af kinesisk Cai Guo-Qiang, indgår i hans ny solo-udstilling, hvor kunstneren fortsat udforsker krudt som både medium og genre.

Cai Guo-Qiang er blevet kendt verden over for at anvende fyrværkeri og krudt i sin kunst; de såkaldte ”gunpowder drawings” (krudteksplosionstegninger) tager denne gang udgangspunkt i dansk natur, kultur og historie samt nautiske kultur- og bådebyggertraditioner.

Centralt i udstillingen er et af Cais hovedværker “Reflection – A Gift from Iwaki”, som indgår i Faurschou Foundations samling. Det er en båd, Cai udgravede på en strand i Iwaki i Japan i 2004, som han efterfølgende har bearbejdet og fyldt med kinesisk porcelæn fra sin hjemegn.

Værket er blevet vist på de væsentligste Cai Guo-Qiang-udstillinger verden over, og hver gang er det de samme mænd fra Iwaki, som tidligere har hjulpet Cai med at udgrave skibsvrag, der kommer for at installere værket. Cai og hans team arbejdede også tæt med lokale frivillige i København for at skabe hans signature-tegninger herhjemme.

Med udgangspunkt i buddhistisk filosofi, kinesisk medicin og taoistisk tænkning ‘tegner’ Cai med krudt, skaber store eksplosionsperformances med fyrværkeri. Hans fyrværkerieksplosioner inkluderer tidlige projekter som forlængelsen af den Kinesiske Mur med 10.000 meter, som han ville have skulle kunne ses fra rummet.

Fjorten af Cai’s krudt kunstværker solgt på Christies i Hong Kong i 2007 til 9,5 millioner dollars, den højeste salgspris for kinesisk samtidskunst. Han er den første kinesiske kunstner at blive tildelt en Venedig Biennale Award og den første nulevende kunstner at have en soloudstilling på et regerings-drevet kinesisk museum.

Cai Guo Qiang er født i 1957 i Quanzhou, en havneby i Fujian-provinsen i Kina. Opvokset i en havneby-kultur, har han ofte brugt både som metafor i sin kunst, og de kulturelle udvekslinger mellem Asien og Vesten har længe været et centralt punkt i mange af hans værker.

Han er uddannet som scenograf på Shanghai Teater Akademi, og efter at være bosat i næsten et årti i Japan, har han boet og arbejdet i New York siden 1995.

Dette er Cai’s første solo-udstilling i Skandinavien siden 1997, da Louisiana Museum i Humlebæk præsenterede ”Cai Guo-Qiang: Flying Dragon in the Heavens.”

Udstillingen ”A Clan of Boats” løber til den 7. december 2012 hos Faurschou Foundation, Klubiensvej 11, 
2100 København. Galleriet har åbent tirsdag – fredag, kl. 11.00-17.00, med ekstraordinær åbent lørdag d. 15. september 2012.

Se en video af Cai Guo-Qiangs eksplosionsværk:

[video:http://www.youtube.com/watch?v=MrTrKJQnwJs]