Af Peter Høvring, Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp er nu ved at have gennemført den mest omfattende træning i anti-korruption i organisationens historie. Det er en træning, som har omfattet alle ansatte, både ude og hjemme.
Det nytter ikke at være tavse om korruption. Tværtimod, mener Folkekirkens Nødhjælp.
Folkekirkens Nødhjælps store kursus i anti-korruption, som omkring 90 procent af alle ansatte indtil nu har gennemført, er bygget op som en såkaldt dilemma-træning, hvor kursisten gennem konkrete hverdagssituationer hentet fra den virkelige verden bliver konfronteret med nogle af de dilemmaer og gråzoner, der er forbundet med at arbejde med nødhjælp og udvikling i lande med meget korruption.
[video:https://www.youtube.com/watch?v=CNlzwQffR3I width:450]Gibson Missa fra Folkekirkens Nødhjælps kontor i Sydsudan fortæller om, hvordan han sagde nej til korruption – og det virkede.
Kurset skal give de ansatte konkrete værktøjer til at tackle hverdagssituationer.
Sproget er et redskab mod korruption
At det virker efter hensigten, kan Gibson Missa, en medarbejder på kontoret i Sydsudan, tale med om. I forbindelse med en ganske almindelig afhentning af indrejsepapirerne til Folkekirkens Nødhjælps generalsekretærs besøg i landet, bliver han bedt om at betale det sædvanlige gebyr på 20 sudanesiske pund. Under bordet, uden kvittering.
Gibson Missas reaktion var klar, idet han viste dem sit laminerede kursusbevis.
”Jeg sagde, at Folkekirkens Nødhjælp ikke betaler under bordet, og at Danmark er et af de lande, der ikke har korruption. Så fik jeg kvittering og stempel,” sagde han.
Han fortæller det på video, og hans næsten vantro smil røber, at det er en helt ny oplevelse, at man kan sige fra – og slippe godt fra det.
”Der er ingen tvivl om, at Gibson og andre medarbejdere, der har taget kurset, har fået et sprog, hvor man kan tale om og forholde sig til korruption på en helt anderledes og aktiv måde end tidligere,” siger katastrofechef Lisa Henry.
”Han har levet i et samfund med korruption i hele sit liv og kender det ud og ind. Nu har han oplevet, at han med sit certifikat og den viden, der ligger bag det, faktisk kan gøre noget ene mand,” siger hun.
Åbenhed er et vigtigt redskab
Lisa Henry anser anti-korruption for et af de vigtigste indsatsområder. Det handler om at passe ordentligt på de midler, som er er blevet betroet, understreger hun.
”Oplysning og ærlighed omkring korruption er et vigtigt redskab. Vi skal tale om det og på den måde italesætte en løsning. Det nytter ikke at være tavse om korruption, tværtimod.”
Folkekirkens Nødhjælps anti-korruptionsrådgiver Natascha Linn Felix understreger, at udgangspunktet for Folkekirkens Nødhjælp er, at vi ikke tolererer korruption. Men vi anerkender, at det forekommer og er en daglig udfordring for nogle.
”Derfor er kurset en træning i, hvordan vi helt konkret kan håndtere forskellige situationer og dels få etableret at vi ikke betaler eksempelvis smørelse og dels også sikre, at når vi betaler en officiel afgift, at vi så også får den rette dokumentation for det, og dermed sikrer at pengene ikke lander i forkerte kasser,” siger hun.
Øget fokus på anti-korruption
Folkekirkens Nødhjælp tror på, at jo mere man kan tale om dilemmaerne og den tvivl, man kan stå med, des bedre. Eksempelvis i forbindelse med nødhjælpsarbejdet, hvor den enkelte ind i mellem skal afveje, om det er rigtigt eller forkert at betale fem dollars ved en vejspærring, og dermed komme frem med livsnødvendig nødhjælp. Jo flere af disse dilemma-fyldte diskussioner vi har haft, des bedre kan vi blive til at handle i de enkelte situationer.
Kurset er altså del af en bredere indsats i FKN, hvor vi har anti-korruption højt på dagsordenen.
“Et af målene for FKNs indsats er, at vi får flere anmeldelser af korruption i vores klagesystem. Vi mener nemlig, at en øget viden om korruption og anti-korruption vil medføre, at flere sager anmeldes, når alle ansatte nu ved, hvad der skal anmeldes, og hvordan de skal håndtere eksempelvis en afpresnings-situation,” siger Natascha Linn Felix.