17 danske designere gør verdensmål relevante for danskerne

verdensmalgrid-grid-2016

FN´s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling


Foto:
Gerd Kieffer-Døssing

17FOR17

Vises på Designmuseum Danmark frem til 9. april.

Åbningstider 1. november – 31. Marts: Tirsdag-søndag 11:00-17:00 – onsdag dog 11:00-21:00.
Åbningstider fra 1. april 2017: Tirsdag-søndag 10:00-18:00 – onsdag dog 10:00-21:00.
Entré: 100 kr. Gratis adgang for alle under 26 år og for studerende mod forevisning af gyldigt studiekort.

Se mere på Designmuseum Danmark.

Chora Connection står bag projektet 17FOR17, hvor 17 danske designere hver har fået til opgave at skabe en unik plakat, der fortolker et af FN’s 17 globale verdensmål. Designerne forsøger gennem værkerne at bruge plakatkunsten til at skabe opmærksomhed omkring verdensmålene og at gøre dem nærværende og relevante for danskerne. Resultatet er en samling grafiskeudtryk for de store udfordringer, som menneskeheden står overfor.

Plakaterne kan lige nu ses på Designmuseum Danmark frem til 9. april under titlen ’17FOR17’.

Plakat-kunst der gør indtryk

Dansk plakatkunst har en tradition for at udbrede budskaber gennem stærke virkemidler, og det er med dette for øje, at ’17FOR17’ har givet de 17 meget forskellige designere den udfordring at kommunikere budskabet om en bæredygtig fremtid for verden og for Danmark. 

Udover plakaten som mediet til at skabe opmærksomhed omkring verdensmålene er idéen, at plakaterne vil skabe en sammenhæng mellem kunstnerne og de 17 verdensmål; dermed er de 17 værker i rigtig god tråd med den proces, der ligger bag verdensmålenes tilblivelse.

Da de 17 ambitiøse mål blev vedtaget, var det nemlig den mest inklusive proces i FN’s historie, hvor stater, civilsamfundsorganisationer, den private sektor og helt almindelige borgere var involverede i forhandlingerne. 

Plakaterne er mere eller mindre eksplicitte og trækker på virkemidler som fotografier, grafik, farver og ord i forsøget på at gøre de 17 verdensmål relevante og nærværende for alle segmenter af det danske samfund. 

Plakaterne har generet et overskud, da de blev solgt ved en online-auktion i 2016 til højest bydende. Overskuddet er givet til udviklingen af en uddannelse i bæredygtig fødevareproduktion på Avnstrup asylcenter der ledes af Røde Kors.