Afrikansk arkitektur: Detaljen ligger i diversiteten

Ghanesiske David Adjaye er designeren bag det nyåbnede National Museum of African American History & Culture i Washington DC.
Foto: Ron Cogswell, Creative Commons
Forfatter billede

Fra flydende skoler i Nigeria, rigmandsresidenser bygget på en bunker fra Anden Verdenskrig i Senegal, til nytænkende og miljøvenlige skolebygninger i Burkina Faso og Sydafrika – afrikansk arkitektur er på vej frem i spurtende tempo. Især i storbyerne præges gaderne af moderne bygninger og designs, der vidner om et kontinent i vækst.

Også omverdenen er begyndt at få øjnene op for kontinentets arkitektoniske formåen og potentiale, ikke mindst takke være feltets afrikanske pionerer, som har opnået international anerkendelse.

Den vel nok største af disse er David Adjaye, som for nylig er blevet verdensberømt for at have designet det nye National Museum of African American History and Culture, som åbnede i Washington DC i 2016.

Et hav af kulturelle nuancer

David Adjaye har sat sig for at skildre afrikansk arkitekturs diversitet, kreativitet og potentiale i sit værk 'Adjaye, Africa, Architecture'. Med værket håber Adjaye at være med til at rokke ved opfattelsen af afrikansk arkitektur på verdensplan og vise diversiteten og det enorme kreative potentiale blandt afrikansk arkitektur. Siden bogen først udkom i 2011 er den blevet en moderne guide til afrikansk arkitekturs mange lag og udtryksformer.

Adjaye er født i Tanzania og søn af en ghanesisk diplomat og brugte derfor store dele af sin barndom i forskellige afrikanske lande. Siden har han besøgt samtlige 54 lande i sin færd med at kortlægge Afrikas arkitektoniske tendenser, designs og trends.

I sit værk fremhæver Adjaye, hvordan brugen af moderne teknologi og videnskab i kombinationen med hvert lands egen identitet og kulturelle nuancer er noget af det, der går igen på tværs af afrikansk arkitektur. Ikke mindst forholdet til naturen og klimaet spiller en enorm rolle.

Klimaets arkitektoniske magt

”I mit arbejde med bogen lærte jeg, at man ikke kan forstå Afrika uden at anerkende, at det består af seks forskellige klimazoner. Hver eneste zone er meget præcis og ekstrem – hvert sted har naturligvis sine egne særlige egenskaber – men al kultur er et produkt af klimaet,” fortæller Adjaye til OkayAfrica. Derfor gennemgår han i bogen de forskellige arkitektoniske tendenser, der gør sig gældende inden for seks forskellige klimazoner, fra Nordafrikanske ørkener til savanne-, skov- og bjergområder i både øst, vest og syd.

Adjaye understreger desuden, at selvom mange afrikanske landes arkitektur er præget af både kolonitidens aftryk og moderne trends, besidder de alligevel en unik udtryksform, som afspejler særlig afrikansk æstetik, sociale referencer og forhold til natur og klima. Noget, som Adjaye mener, at mange andre kulturer kan lære af fra afrikansk arkitektur.

En ny æra

Arkitektur som en vigtig del af byudvikling og kulturel forståelse er stadigvæk nyt på kontinentet, og indtil for nylig var der meget lidt politisk, økonomisk and uddannelsesmæssig hjælp at hente for arkitekter i Afrika. Ifølge Adjaye er dette starten på en ny æra for afrikanske arkitekter, som nyder godt af den økonomiske vækst på tværs af kontinentet, og meget snart vil man kunne se resultater af disse arkitekters arbejde.

Selv fremhæver Adjaye Sydafrika, Egypten, Angola, Mali, Uganda, Kenya, Ghana og Nigeria som lande, hvis arkitektoniske scener er værd at holde øje med.