Gå til hovedindhold

Mobile menu

Globalnyt præsenterer:
Afrikanske iværksættere – Walid Sultan Midani

Efter at have lært af lave apps ud fra Youtube-videoer arbejder 34-årige tunesiske Midani nu på projekter for Coca Cola. Inspireret af det arabiske forår laver hans firma nu apps, der sætter fokus på korruption og sociale problemer. 
Walid Sultan Midani

Walid Sultan Midani

Microsoft/Youtube still

Walid Sultan Midani er tidligere vinder af titlen Microsoft start-up boss of the year og grundlagde i 2012 DigitalMania Studio, som er Tunesiens første videospilsstudie og producent. Den 34-årige IT-ingeniør har spillet computer, siden han var 3 år og startede hans første virksomhed som 12-årig. I dag er han udover at være CEO af DigitalMania Studio i Tunis også medgrundlægger af Boost, som er en tunesisk accelerator og er desuden leder af den tunesiske afdeling af den amerikanske incubator The Founder Institute, som er verdens største program for entreprenører og start-ups.

I et land, hvor der ikke er skoler eller uddannelsesretninger indenfor spil og app-design er Midani og hans folk vendt sig mod online-guides tilgængelig på Youtube for at lære håndværket og få startet spil-industrien op i Tunesien.

Digitalmania har lanceret omkring 90 spil og apps på både Facebook såvel som på platforme som Google Play og Apple, men løber ind i problemer med at den tunesiske lovgivning hindrer deres evne til at få betaling for deres apps og dermed få forretningen til at løbe rundt. Et af de tidlige problemer med at sikre finansiering til DigitalMania har været med de strikse regler for a veksle den tunesiske valuta, dinaren. Dette har medført, at Midani ikke har kunnet fundraise gennem større internationale crowdfunding-websites som så mange andre start-ups.

På trods af en række udfordringer ved at skabe et firma, der lever af at lave videospil og apps i Tunesien efter revolutionen, så er DigitalMania med til at vise, at det er muligt at skabe en business indenfor et område, hvor for blot få år siden, det ville have været umuligt at skabe noget indenfor spil-industrien.

DigitalMania har lavet apps til store virksomheder som Coca Cola og LG, og selvom om selskabet i dag får langt størstedelen af indtjeningen hjem fra udenlandske markeder såsom Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien, så laver DigitalMania også apps til det tunesiske marked med fokus på sociale problemer inspireret af efterfølgerne af det arabiske forår.

Nogle af de apps, som Midani har været med til at udvikle, som sætter fokus på de sociale problemer, som er i Tunesien. Et af DigitalManias spil kaldet Malla Jaala skabt i samarbejde med NGO’en Tunisia for All går ud på at identificere et korruptionsmonster og stoppe det, mens en anden app kaldet Sawtek blev skabt i forbindelse med valg i Tunesien og gav folk muligheden for at rate de opstillede politikere. Walid Sultan Midani har tidligere udtalt at "We feel it is our corporate social responsibility to develop games that make people aware of pressing issues in our society".