‘Always decolonise!’: Messe for afrikansk samtidskunst lanceres i Marrakech

'Dar Mnebhi' paladset, også kendt som 'Musée de Marrakech'.
Foto: Mike Prince, Flickr.
Forfatter billede

Kunst ‘hub’ i Marrakech
I århundreder har Marrakech tiltrukket og inspireret verdens kunstnere, og har for nyligt været nøglepunktet for kunstmarkedets endeløse parade af internationale sammenkomster. Og i feburar strømmede det til med kunstnere, arkæologer, kunstentusiaster, historikere, kritikere og andre tilskuere til det 5-stjernede hotel, Hotel La Mamounia, hvor lanceringen af den berømte afrikanske kunstmesse, 1-54 holdte til.

En blanding af 17 gallerier fra både Europa og Afrika blev præsenteret. Herunder 60 kunstnere fra hele verden såsom LouiSimone Guirandou Gallery fra Côte d’Ivoire og Loft Art Gallery fra Marokko.

Den afrikanske kunsts ‘homecoming’
Fra verdens skønneste gallerier til udsmykninger i boliger og til omslaget på magasiner, så er der kommet større interesse og fokus på afrikansk kunst. For eksempel, har der været flere messer for afrikansk samtidskunst i hele Europa. Herunder, har 1-54 holdt messe i London, Paris samt New York. 

Men det har alligevel haft en ekstraordinær betydning, at en messe for afrikansk samtidskunst blev lanceret på det afrikanske kontinent.

Flere og flere kunstnere fra Afrika har insisteret på, at museer og kunstmesser, der er dedikeret til deres arbejde, også finder sted på hjemmebanen. Derfor gav 1-54’s udmelding om en ‘homecoming’ ved dette års kunstudstilling, en ivrig forventning blandt afrikanske samtidskunst enthusiaster, skriver okayafrica. 

Ifølge Moroccan world news, fortæller Touria El Glaoui, som er direktør og stifter af 1-54, at det har været vigtigt, at kunne lancere en udgave af 1-54 i et af de 54 lande som kunstmessens navn desuden repræsenterer. Derfor har hun gennem mange år samarbejdet med marokkanske kuratorer og kunstnere for at sikre, at der ville komme en udgave af 1-54 messe i Marrakech. 

En af disse samarbejdspartnere var Othman Lazraq og er stifteren af Macaal; ‘Museum of African Contemporary Art Al Maaden’ – beliggende i Marrakech. “Jeg brænder for at sikre, at vores kunst bliver vist her i Afrika”, fortæller Othman til Independent og fortsætter:

“Marrakech var en vigtig kunsthub længe før Cape Town, dels fordi, at den tiltrak så mange kreative mennesker som Yves Saint Laurent fra Europa. Men nu vil vi tiltrække afrikanske kunstnere fra vores kontinent. Afrika blev altid set som en blok i stedet for forenede lande, men vi kender til den mangfoldighed der er og dets traditioner og skikke, der ikke længere eksisterer i udlandet. Min far har altid ønsket at give sin arv for at vise det til verden.”

Udover at have skabt en solid base på afrikansk jord, så markerer kunstmessen også et skift, hvor vi bevæger os fra en “‘trend fase’ mod en mere stabil periode, der fokuserer på bæredygtighed”, fortæller El Glaoui til Okayafrica. Et skift, fortæller hun, hvor institutioner og akademikere verden over fokuserer på Afrikacenreret forskning for at udvide kanon.

På den måde har diskursen om kunsterisk og kulturel dyrkelse i Afrika og diaspora udviklet sig til noget mere end bare samtaler om synliggørelse og klichéer, fortæller El Glaoui til Okayafrica. 

“Always Decolonise!”
Udover kunstudstillingen har 1-54 også sørget for et ‘FORUM’-program som består af en lang række fremvisninger, foredrag og paneldiskusisoner med udgangspunkt i weekendens tema ‘Always Decolonise!’. Diskursen går ud på, at dekoloniseringen ikke er nogen historisk begivenhed der hører fortiden til, men rettere en stadig igangværende process. 

I en pressemeddelelse, fortæller FORUMs kurator, Omar Berrada, at på trods af, at vi befinder os i en postkolonial verden, så er vores mentalitet endnu ikke blevet dekoloniseret, for koloniseringens tidligere tilstedeværelse dvæler endnu i vores “æsteiske og epistemiske rum”. Og vi må derfor, hver dag, arbejde på dekoloniseringen.