Gå til hovedindhold

Mobile menu

Arabisk forestilling åbner festival i København

Igennem lyd, poesi, familiebilleder og gamle filmklip sætter libanesiske Rabih Mroué sin bror Yassers genoptræning af erindring og sprog i scene. Det er både et personligt portræt og en skildring af konsekvenserne af Libanons brutale borgerkrig.
Med en diffus sammensætning af lyd og billeder portrætterer Riding on a Cloud politisk virkelighed, minder, fakta og fiktion.

Med en diffus sammensætning af lyd og billeder portrætterer Riding on a Cloud politisk virkelighed, minder, fakta og fiktion.

Joe Namy

I denne uge åbner festivalen CPH STAGE. Åbningsstykket er det anmelderroste Riding on a Cloud, som tidligere har været vist på MoMa, af den libanesiske kunster Rabih Mroué.

I Riding on a Cloud inviterer Mroué sin bror Yasser til at spille delvis sig selv og delvis en karakter, der ligesom han selv, er blevet såret i den libanesiske borgerkrig. Som følge af dette har han mistet dele af sin hukommelse og evnen til at bruge ord. 

Yasser begyndte at arbejde med film i sit genoptræningsforløb. Disse blandes med minder til en form for subjektivt billede på den politiske udvikling i Libanon.

Brødrene er den del af den efterkrigsgeneration, der var børn under Libanons brutale borgerkrig (1975-1990), og som voksne arbejder med krigens psykologiske konsekvenser i deres kunstneriske virke.

Riding on a Cloud beskriver ifølge en pressemeddelelse fra arrangørerne Sort/Hvid den skrøbelige konstruktion af biografi, som opstår mellem politisk virkelighed, minder, fakta og fiktion