Bilka og Folkekirkens Nødhjælp bag rost oplysningskampagne

bilka
Bilkas brug af egne ansatte som ambassadører for indsamlingskampagnen førte i 2014 til førsteprisen i kategorien ’Most Innovative Fundraising Campaign’ ved International Fundraising Congress i Holland.
Foto: Bilka
Forfatter billede

Mad til Malawi

I et nyt, treårigt samarbejde vil Bilka og Folkekirkens Nødhjælp forbedre fødevaresikkerheden blandt fattige småbønder i Malawi.

Det sker bl.a. ved at etablere vandingssystemer, indføre afgrøder med høj næringsværdi, forbedre husdyrholdet, oplyse småbønderne om deres rettigheder og ruste dem til at forberede sig på naturkatastrofer som tørke og oversvømmelse.

Hvert år støtter Danidas oplysningsbevilling en lang række projekter, der oplyser om udviklingslandenes udfordringer og Danmarks deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.

Engagere varehusansatte som kommunikatører

Med støtte fra Oplysningsbevillingen blev et korps af 20 Bilka-ansatte sendt på grundigt forberedte studieture til Malawi. Efter hjemkomsten fungerede de rejsende som interne ambassadører for oplysning og indsamling i hver sit varehus.

Evalueringen nævner, at Bilkas projekt med at engagere varehusansatte som kommunikatører står ud fra mængden som undtagelsen, der bekræfter reglen, når det gælder igangsættende indsatser på erhvervsområdet.

Skabe interesse for udviklingsarbejde

I evalueringen hæfter Danida sig ved, at Bilkas kampagne er nået langt ud over de målgrupper, der normalt interesserer sig for udviklingsbistand, nemlig til Bilkas kunder, leverandører og medarbejdere.

Evalueringen fremhæver især, hvordan det engagerede ambassadørkorps, bestående af både medarbejdere og ledere, har formået at holde dampen oppe tre år efter besøget i Malawi.