Gå til hovedindhold

Mobile menu

BØRNEfonden lancerer ny fælles podcast om Verdensmålene

Kun få unge kender til eller engagerer sig i FNs 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Det skal der ændres på. Derfor har BØRNEfonden taget initiativ til en ny podcast rettet mod de unge, og alle er inviteret til at bidrage, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

I en tid, hvor teenagere scroller to kilometer om dagen med deres tommelfingre på mobiltelefonen, kan det være svært at fastholde interessen og skabe engagement. Men der er ét format, som vinder indpas og vokser hver dag. Og det medie er podcast.

På denne baggrund har BØRNEfonden taget initiativ til en ny podcast, som skal øge kendskabet til og engagementet i udviklingsarbejde og Verdensmål hos unge danskere i aldersgruppen 18-25 år.

Vores allesammens podcast

Anne Smith Petersen, konstitueret CEO i BØRNEFONDEN, udtaler i en pressemeddelelse, at indholdet til podcasten skal komme fra både de unge selv og relevante virksomheder og organisationer:

”En del af podcastens redaktionelle koncept består i, at det ikke kun er os fra BØRNEfonden, der bidrager med ekspertudtalelser, historier og cases. I tråd med Verdensmål 17, som handler om partnerskaber, vil vi invitere andre organisationer, virksomheder og unge danskere ind for at være med og bidrage med indhold. Intentionen er, at podcasten ikke blot er vores podcast, men vores allesammens. BØRNEfonden påtager sig ansvaret for at tilrettelægge, producere og distribuere programmerne.”

Det er bl.a. emner som kvalitetsuddannelse - Verdensmål 4, ligestilling mellem kønnene -Verdensmål 5 og anstændige jobs og iværksætteri - Verdensmål 8, som den nye podcast kommer til at sætte fokus på og sætte ind i en relevant kontekst for danske unge.

Fra Verdensmål til hverdagsmål

”Vi vil ikke kun tale til de unge, vi vil tale med dem og engagere dem til at tage del i FNs Verdensmål. Derfor sætter vi sideløbende et projekt i gang, hvor danske unge får mulighed for at være med til at bestemme, hvordan Verdensmålene skal blive til hverdagsmål,” siger Anne Smith Petersen, der ser den unge målgruppe som afgørende, hvis Verdensmålene skal blive en del af hverdagen og på sigt blive indfriet.

Podcasten kommer til at få en fast vært, som er populær i den unge målgruppe, men navnet vil BØRNEfonden endnu ikke afsløre. Første episode af den nye podcast udkommer i løbet af sommeren, når de unge danskere har haft mulighed for at spille ind med, hvad de gerne vil høre mere om.

Alle interesserede organisationer kan rette henvendelse til BØRNEfondens kommunikationsafdeling.