Gå til hovedindhold

Mobile menu

Bollywoods nye blockbuster er en kærlighedserklæring til toiletter i Indien

Filmen "Toilet Ek Prem Katha" – eller Toilet, A Love Story - er med sit utraditionelle plot og et toilet som omdrejningspunkt blevet et kæmpe hit i Bollywood. Filmen belyser og aftabuiserer Indiens enorme sanitære udfordringer. Det fortæller nyhedstjenesten NPR.
I Toilet, A Love Story truer manglen på ordentlige sanitære forhold kærligheden for det unge par.

I Toilet, A Love Story truer manglen på ordentlige sanitære forhold kærligheden for det unge par.

Screenshot fra filmens officielle trailer

Ved første øjekast er Toilet Ek Prem Katha bygget op som en hvilken som helst anden klassisk indisk kærlighedshistorie. Mand og kvinde forelsker sig, bliver gift og flytter, som tradition foreskriver det, ind hos mandens forældre. Men så starter balladen.

Til den kvindelige hovedrolles store skræk har svigerfamilien intet toilet i huset, og hun er nødsaget til at følges med resten af landsbyens kvinder til en nærliggende mark hver morgen før daggry for på rad og række at forrette deres nødtørft.

Manglen på ordentlige sanitære forhold i hjemmet skaber store konflikter i det nye ægteskab, og da mandens familie nægter at installere et toilet, forlader kvinden sin nygifte mand. For at vinde hende tilbage bliver manden derfor nødt til både at overbevise sig selv, sin familie og resten af landsbyen om vigtigheden af adgang til ordentlige toiletforhold.

En lortesituation

Filmen har opnået kæmpe success siden den udkom i august. Dens popularitet tilskrives, at den som den første af sin slags belyser et udbredt socialt – og tabubelagt –  problem i Indien, hvor mangel på toiletter ofte er normen i især mindre landsbysamfund. Indiens regering skønner, at 450 millioner indere stadigvæk besørger i det fri i stedet for på toilettet, fortæller NPR.

Landsdækkende kampagner forsøger at bekæmpe problemet ved hjælp af oplysning og installation af millioner af offentlige toiletter. I følge regeringen er der siden 2014 blevet bygget 47 millioner toiletter på tværs af Indien i en landsdækkende mission for at forbedre sanitære forhold i landet. Som led i kampagnen har man blandt andet introduceret en App, der viser vej til det nærmeste offentlige toilet og opfordrer brugere til at anmelde toilettets kvalitet og hygiejneniveau.

Men trods kampagner og en massiv tilvækst af toiletter i det offentlige rum, er det stadigvæk en kulturel udfordring at få landsbyboere til at installere deres egne toiletter i hjemmet, selvom man har både plads og råd til det. Problemet er, at det opfattes som beskidt at have toilet i samme bygning som køkken og bederum, og især familiernes mandlige overhoveder ser ikke et problem i at besørge i det fri.

Populær blandt kvinder

"Toilet Ek Prem Katha" har på blot en måned indtjent tæt på 125 millioner kroner og er indtil videre årets mest populære film i Indien. Den er især populær blandt kvinder i landområderne – der også er den befolkningsgruppe som er hårdest ramt af mangel på toiletter, både i form af dårlig hygiejne og sårbarhed overfor seksuel vold ved at besørge i det fri.

Undersøgelser viser, at kvinder er mere åbne overfor at installere toiletter i hjemmet, og netop derfor giver det da også god mening, at filmen portrætterer kvinden som heltinden, der kæmper for ret til at gå på toilet i privatlivets fred.

Med film som denne håber mange på en ny tendens til, at Bollywood kan være med til at belyse ellers tabubelagte sociale emner og lægge op til debat ude i hjemmene. Med Toilet, A Love Story er man godt på vej.

 

Se den officielle trailer til Toilet, A Love Story: