BØRNEfonden til danske virksomheder: kom med til Afrika

Forfatter billede

Af Niels Dyrelund, U-landsnyt.dk

Win-win: BØRNEfonden inviterer danske virksomheder til at samarbejde om at investere i afrikanske landes markeds- og samfundsudvikling. Konferencen, ’New Emerging Markets in Africa’, arrangeret af BØRNEfonden, CBS og Ikompani, tog i sidste uge fat på spørgsmålet om, hvordan mulighederne bedst kan gribes an. U-landsnyts nye erhvervsredaktion var på stedet for at dække sammenspillet mellem dansk erhverv og udvikling.

Også i Danmark har man haft stigende fokus på potentialet i Afrika. Alligevel gør danskerne tilsyneladende ikke så meget ved det. Det vil BØRNEfonden være med til at lave om på, og den finder stor opbakning fra sine afrikanske partnere og i et dansk Afrika-orienteret netværk under udvikling.

NGO-virksomhedssamarbejde bag konferencen

BØRNEfondens udgangspunkt for at engagere danske virksomheder er, at inkluderende erhvervsudvikling kan løfte folk ud af fattigdom og fremme unge afrikaneres arbejds- og levevilkår. Mens virksomheder kan skabe arbejdspladser og levere løsninger, tilbyder BØRNEfonden blandt andet sin lokale viden.

“Der er virkelig mange unge mennesker med talent i Afrika. BØRNEfonden arbejder i Afrika med 700 ansatte, og vi har derfor et stort kendskab til befolkningen, kulturen og erhvervslivet. Vi har en masse know how, vi kan give videre til danske virksomheder og kan se gode muligheder for et samarbejde med dansk erhvervsliv,” siger Bolette Christensen, CEO for BØRNEfonden.

Det var i forbindelse med BØRNEfondens engagement af danske virksomheder, at BØRNEfonden gik sammen med CBS og Ikompani om at arrangere sidste uges konference, som diskuterede danske investeringer i Afrika. Ifølge Bolette Christensen, er det for BØRNEfonden det første arrangement i rækken af flere kommende arrangementer, som opfordrer til NGO-virksomhedssamarbejde.

Danskerne tøver på de afrikanske løver

Afrika er i vækst. Mens man fx har talt meget om vækstmarkederne i Asien—de såkaldte tigerøkonomier, ’den kinesiske drage’ og ’den indiske elefant’—er man begyndt at tale om de afrikanske ’løveøkonomier’. Et stort marked, øget stabilitet, øget frihandel, verdens største arbejdsstyrke, øget uddannelsesniveau, mobilteknologi og landbrug. Der kan være mange gode grunde til at investere i Afrika.

Også i Danmark har man haft stigende fokus på potentialet i Afrika. Alligevel gør danskerne tilsyneladende ikke så meget ved det. En nylig rapport fra Dansk Industri understreger, at danske virksomheder er relativt sent ude med at rykke på mulighederne i Afrika. Hvad ligger bag denne tøven? CBS-professoren Sudhanshu Rai samlede op på konferencen og konkluderede, at økonomiske systemer, opfattelser og manglende erfaring holder danskerne væk fra at tage del i den afrikanske vækst.

Ifølge konferencens key note speaker, Dr. Obiageli Oby Ezekwesili, Verdensbankens tidligere vicepræsident for Afrika, er der ofte en kløft mellem opfattelsen af Afrika og den afrikanske virkelighed, og det forhindrer investeringer. Cinthia Thomsen fra African Chamber of Commerce gjorde opmærksom på, at man skal holde sig fra at generalisere om de afrikanske markeder, som dækker over stor kulturel forskellighed. Dr. Obiageli Oby Ezekwesili anbefalede en evidens-drevet tilgang til forretningsudviklingen: kort fortalt, ’talk less, experience more’.

Afrika-orienteret forretningsnetværk i Danmark under udvikling

På trods af, at danskerne er sent ude, gav konferencen tegn på liv i det danske  Afrika-orienterede forretningsnetværk. Konferencens deltagere talte både studerende, professorer, virksomhedsrepræsentanter, handelskamre, ambassaderepræsentanter og andre institutioner.

Africa Innovation Network, som var blandt deltagerne, er det største netværk for skandinaviske interesser i Afrika med medlemmer fra blandt andet virksomheder, uddannelsesinstitutioner, finansinstitutioner, ambassader og NGO’er.