Dansk rederigigant skuffet over ny klimaaftale

Mærsk hovedkontor, Esplanaden
Foto: Mark Jensen/Flickr
Forfatter billede

Den danske rederigigant – der beskæftiger 15 procent af verdens containerskibe via Maersk Line – er utilfreds med, at der ikke blev plads til globale klimakrav til shippingindustrien i den nye klimaaftale.

Vi er skuffede over, at det ikke er kommet med i den endelige aftale. Vi har længe skubbet på for, at shipping fik global regulering, men det er desværre ikke sket,” siger chefrådgiver for klima hos A.P. Møller – Mærsk, John Kornerup Bang, til TV2 Nyhederne.

Grunden til problemet skal findes i, at shippingindustrien i udviklingslande ofte er domineret af ældre skibe med en større miljøbelastning end nye skibe. Derfor har udviklingslandene strittet imod en global reguleringsaftale i shippingindustrien, da de var bekymrede for at blive forfordelt, hvis alle skulle leve op til de samme miljøkrav.

Mærsk: Regulering er uundgåelig

Hos A.P. Møller – Mærsk er man ikke tvivl om, at en fælles global reguleringsaftale vil komme før eller siden. Den vil blandt andet hindre, at rederier bare hyrer skibe hos nationer med mere lempelige regler.

Det er rigtigt vigtigt med global regulering, for det er en global industri. Regional regulering er for let at omgå,” siger John Kornerup, til TV2 Nyhederne.

Den danske rederigigant handler dog ikke udelukkende på klimaets vegne. En global reguleringsaftale vil give Maersk Line en konkurrencemæssig fordel, da rederiet i en årrække har investeret i nye teknologier og energieffektivitet.