Gå til hovedindhold

Mobile menu

Danske øl skal gøres grønne med cirkulær økonomi

Øl skal brygges helt klimaneutralt og der skal anvende 100% vedvarende energi, lyder nogle af visionerne i Danske Bryggeriers plan, som gennem cirkulær økonomi vil gøre produktionen grønnere. Det gavner miljøet, men også økonomien, fortæller brancheorganisationens direktør. 

Paul Joseph (CC BY 2.0)

Danske øl skal brygges CO2-neutralt. Bryggerierne skal anvende 100% grøn el. Og flasker eller dåser skal være 100% cirkulære.

Sådan lyder nogle af de danske bryggeriers visioner om cirkulær økonomi, der bliver præsenteret på en konference på Christiansborg fredag, skriver Danske Bryggerier i en pressemeddelelse.  

Konferencen er arrangeret af Bryggeriforeningen for at dele sine erfaringer på området med andre brancher og komme med input til regeringens kommende strategi for cirkulær økonomi.

Cirkulær økonomi er ikke bare tom snak fra grønne drømmere, men en bundsolid forretningsmodel, der har flere år på bagen hos de danske bryggerier.

Igennem de seneste 15 år har bryggerierne vist, at der er masser af business cases med cirkulære løsninger, som har demonstreret høj ressourceeffektivitet og masser af genanvendelse.

”Og når vi lægger hånden på hjertet, så har det ikke primært været drevet af grøn samvittighed, men af økonomiske gevinster”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Økonomiske gevinster

Han nævner eksempelvis de økonomiske gevinster, når bryggerierne opsamler og genbruger den kulsyre, der dannes under gæringen af øl, og bruger den til at karbonisere øl og læskedrikke.

Og når bryggerierne opsamler vand, varme og damp og genbruger det andre steder i produktionen. For slet ikke at tale om verdens bedste genbrug: Det danske pant- og retursystem for dåser og flasker.

”Men vi skal videre med den cirkulære økonomi – både af hensyn til økonomien og miljøet. Derfor glæder vi os til at diskutere både visioner og udfordringer”, siger Niels Hald.

Blandt bryggeriernes udfordringer nævner han, at rammevilkårene ofte er usikre, uklare eller ændres hyppigt. Indimellem er der således bryggerier, der ikke kan foretage langsigtede investeringer, fordi de ikke ved, hvordan reglerne ser ud mere end 12-18 måneder frem.

”Så forsvinder den gode business-case pludselig. Det skal vi gøre noget ved i fællesskab”, siger Niels Hald.

Læs om de danske bryggeriers cirkulære visioner, udfordringer og erfaringer her.