Danske Rederier: Nye handelsrestriktioner er dybt bekymrende

ccby-erik-daugaard
Forfatter billede

USA og Kina er de danske rederiers to største markeder med en årlig eksportværdi på henholdsvis 14,5 mia. kr. og 24 mia. kr. Med en samlet eksportværdi på i alt 38,5 milliarder kr. udgør de to lande ca. 23 pct. af rederiernes samlede marked.

Det vækker derfor bekymring i Danske Rederier, at Donald Trump torsdag har meddelt, at USA indfører straftold på kinesiske varer på op mod 60 mia. dollar (363 mia. kr.). Bekymringen blev forstærket natten til fredag, da Kina offentliggjorde en plan for tilsvarende told på amerikanske varer på tre mia. dollar.

“En handelskrig mellem de danske rederiers to største markeder er dybt bekymrende. Dansk skibsfart er blandt Danmarks mest globaliserede erhverv og derfor helt afhængig af fortsat åben verdenshandel,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier

Han opfordrer til, at verdens store handelsblokke skruer op for dialogen og diplomatiet, så den nuværende situation ikke eskalerer yderligere. De danske interesser er i hvert fald krystalklare i denne sammenhæng.

“Handelen mellem Kina og USA udgør 4 pct. af verdensmarkedet, så en tvist mellem de to lande vil sætte sig spor i handelsmønstre globalt. Herudover vil øgede toldsatser sende et meget skidt signal til omverden om, at mere lukkede markeder er en vej frem. Det er det ikke – det vil blot gøre forbrugerne verden over fattigere,” siger Jacob Clasen.

”Opfordringen fra os er klar. Alle parter – EU, USA og Kina – skal se efter løsninger ad dialogens vej, og gør alt for at undgå en skadelig handelskrig. Det er helt afgørende, at alle parter bestræber sig på at undgå at handelskonflikten løber løbsk, og i stedet finder en løsning ved forhandlingsbordet,” siger han.