Danske solceller skal tænde lys i afrikanske flygtningelejre – og være en god forretning

solpanel
Et solpanel kan forandre en fattig families liv radikalt. Nu vil Folkekirkens Nødhjælp og M-PAYG teste, om man kan hjælpe flygtninge og tjene penge på det
Foto: Mikkel Østergaard
Laurits Holdt

I Afrika syd for Sahara lever syv ud af 10 mennesker uden adgang til strøm. Uden strøm må man enten gå i seng med hønsene – eller bruge omkring otte dollars om måneden på at skaffe sig lys og strøm til opladning af batterier og mobiltelefoner. Mange køber petroleum for at få lys, og folk går langt og må betale for at få strøm til opladning.

Nu vil det danske firma M-PAYG i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp afprøve en solcelleløsning i og omkring den store flygtningelejr Bidibidi i Uganda, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Lejren huser flere end 270.000 flygtninge fra Sydsudan, og energibehovet er stort, men infrastrukturen og adgangen til bæredygtige energiløsninger er meget begrænset.

I Bidibidi vil M-PAYG, et dansk initiativ med afdelinger i Østafrika, teste en forretningsmodel, der går ud på at lease små solcellesystemer til fattige familier gennem en leasingaftale, der er billigere end de otte dollars, mange afrikanske familier bruger på energi. Leaserne betaler fem dollars via deres mobiltelefon og har derefter frit forbrug. Efter tre år har de frikøbt anlægget til sig selv. 

M-PAYG har allerede både erfaring og succes med sin solcelleløsning i andre udviklingslande. 

Solcellesystemet kan forandre en families hverdag radikalt. Børnene kan læse lektier også efter mørkets frembrud, kvinderne får mere tid til husarbejde og erfaring viser, at handelsmænd kan øge omsætningen, hvis de har lys i handelsboden.

”Vi har allerede erfaring med uddeling af kontanter til flygtninge via mobiltelefoner og e-vouchers, og vi vil gerne være med til at teste en forretningsmodel, der tilbyder relevante produkter til en pris, folk kan betale. Især fordi samarbejdet med M-PAYG fuldstændig matcher med vores ønsker om at arbejde for bæredygtige og klimavenlige løsninger,” siger Jonas Nøddekær, udviklingschef i Folkekirkens Nødhjælp.

I Uganda er Folkekirkens Nødhjælps medarbejdere behjælpelige med at identificere potentielle kundegrupper. Medarbejderne får refunderet deres udgifter i forbindelse med samarbejdet.

”Vi er meget spændte på at teste solcellesystemet og forretningsmodellen i Bidibidi. I første omgang tænker vi at målrette tilbuddet til forretningsdrivende. Det kan fx være de ugandiske og sydsudanesiske købmænd, der sælger varer til flygtninge, som vi yder kontant nødhjælp til. Hvis vi både kan give flygtninge købekraft og hjælpe købmanden til at øge sin omsætning, har vi slået flere fluer med et smæk,” siger Karin Elisabeth Lind, Folkekirkens Nødhjælps landechef i Uganda.

Om samarbejdet

Samarbejdet mellem M-PAYG og Folkekirkens Nødhjælp støttes af projektet ’Knæk koden til nødhjælpsmarkedet’, der har til formål at udvikle innovative produkter og løsninger til udfordringerne i nødhjælpsarbejdet, så verdens udsatte kan få bedre og hurtigere hjælp.
Projektet administreres af foreningen access2innovation.