En fest for verdensmusik og mangfoldighed

ny_jacob
Afenginn, med Kim Nyberg i spidsen, blev aftenens store vinder.
Foto: Jacob Crawfurd - bragt med tilladelse.
Gerd Kieffer-Døssing

5. december 2016

Vinderne af DMA World 2016

Årets danske World track: Niclas Knudsen for ’Niafunke’

Årets danske World komponist: Kim Nyberg/Afenginn

Årets danske World album: Den sorte skole for ’Indians & Cowboys’

Årets danske World livenavn: Afenginn (+ vokalensemblet Glas)

Årets danske World spillested: Tønder Festival

Jazzhouse hujer og klapper. Aftenens første pris for årets world track er netop blevet tildelt Niclas Knudsen, der er kommet op på scenen til uddeling af blomster og statue. Eller det vil sige, det er, hvad publikum tror. Manden, der nu står med favnen fuld, har nemlig en indrømmelse: ”Jeg er ikke Niclas Knudsen” siger han.

Der grines højt fra de tætpakkede stolerækker, og latteren stiger yderligere, da stand-in’en tilføjer, at den egentlige vinder er hjemme hos sine børn, men nok kommer til at fortryde, at han ikke fandt en barnepasser.

Og dermed er Danish Music Awards World 2016 skudt i gang.

Mangfoldighedens world-fest

Jazzhouse i det indre Købehavn er pyntet op til fest, da gæsterne begynder at ankomme fra klokken 19. Farverige heliumfyldte balloner fylder loftet og er sat fast til bardisk og stolerygge, og ud af højttalerne toner først Buena Vista Social Club og siden noget orientalsk citarspil.

Der er meldt udsolgt af billetter, og den fremmødte skare er nærmest en perfekt manifestation af verdens mangfoldighed. Her er børn, unge og ældre i alle farver, der er tørklæder, bløde hatte og kasketter; dreads, afro og fletninger; gulvlange rober, islændere og cowboybukser.

Folk snakker, griner og stemningen er høj. På bardiskene er der strået et udvalg af slik i knitrepapir – Fazermint og Werthers echte – der smager af bedsteforældre og kakkelborde, og er med til at hive det hele yderligere ned på et niveau, hvor alle kan være med.

De svære navnes aften

Til at føre alle sikkert igennem aftenens program var rapper og skuespiller Ellie Jokar, der blandt andet er kendt fra satireprogrammet ’Det slører stadig’ på DR.

Hun var klart bedst på slap line, når hun kunne improvisere, og virkede til gengæld nervøs og uforberedt, når hun stift læste op fra sine mange stikordskort og snublede over ord og navne.

De der navne, altså. ”Hvorfor skal I have så svære navne?” spørger Jokar ud i salen på et tidspunkt til stor morskab fra salen. Et uldent svar nede bagfra lyder: ”Fordi det er world,” hvilket Jokar nu ikke rigtig syner holder som argument.

Men hun fik lov at øve sig på et af de svære navne flere gange i løbet af aftenen: Den store vinder nemlig var Afenginn [A-fen-gjin], der både fik prisen som årets world komponist (Kim Nyberg) og årets world livenavn.

Den sorte skole kunne tage hjem med statuetten for årets world album. Deres ’Indians & Cowboys’ er nemlig, ifølge juryen, ”et auditivt sansebombardement af dimensioner, der vækker en umættelig rejselyst.”

Årets world spillested gik til Tønder Festival for den ”dybde og diversitet”, de har i deres program.

Alt det andet

På scenen stod aftenens husorkester Junglelyd, der sørgede for den rette stemning med svingende rytmer og farverigt kluns.

Vinderen af sidste års world livenavn, Bjonko, kiggede også forbi og gav et par numre, men aftenens bedste indslag var alligevel duoen Dawda Jobarteh / Stefan Pasborg, der spiller henholdsvis kora og trommer.

Hvis du tror, at en kora bare er et fint klingende – og fint  svingende – strengeinstrument, tager du fejl (http://www.kora-music.com/e/kora.htm): I Jobartehs hænder og tilsat forstærkning og forvrængning lyder den som noget, du aldrig har hørt før. Som en guitarbastard med vidde og volumen, der blev heftigt akkompagneret og pacet fra af Pasborgs tryllende trommer.

Duoen var i øvrigt nomineret i tre kategoier, men måtte altså gå tomhændede hjem.

Derudover bød aftenen, der eller stod i mændenes tegn (selv juryen bestod udelukkende af mænd), på en særlig anerkendelse til Maria Carelse, afgående formand for World Music Denmark.

Hun blev af næstformand Anders Søndergaard rost for sin indsats for at fremme verdensmusikken i Danmark. Carelse takkede mange gange og sluttede af med en opfordring til alle i salen:

”Sådan som verden ser ud i dag, skal vi fandeme passe på den og på hinanden!”

Her den hidtidige bestyrelse i WMD: http://www.worldmusic.dk/wmd-events/bestyrelsen/