Første test af pant på platikposer i Netto: Det virker og panten hæves

unnamed
Thomas Jazrawi

Brug din plastikpose igen og igen – og få en kontant belønning, når du afleverer den slidte pose tilbage.

Sådan har opfordringen lydt til Nettos kunder i de seneste måneder, hvor dagligvarekæden som den første i Danmark har indført pant på plastikposer.

Det skriver Netto i en pressemeddelelse mandag.

Og efter fire måneders test viser erfaringerne, at pant på poserne medvirker til, at forbrugerne benytter deres poser flere gange og dermed forbruger mindre plastik. Samtidig kommer flere og flere poser retur.

Salget er faldet

Salget af plastikposer er således faldet med over 11 procent på Fyn og mere end 15 procent på Bornholm. Samtidig stiger antallet af poser, der bliver pantet, dag for dag.

Andelen er efter fire måneder oppe på næsten 10 procent på Fyn, mens bornholmerne efter knap to måneders test vender retur med knap 5 procent.

“Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes”, siger Michael Løve, direktør i Netto International.

Resultaterne får nu Netto til at forlænge testene – i jagten på den model, der kan få flere til at komme retur med posen og som kan implementeres i hele landet.

“Vi er meget fortrøstningsfulde, men vi vil stadig gerne have endnu flere til at aflevere de udtjente poser i vores butikker, så vi undgår, at de ender i naturen eller som skraldeposer”.

“Det kræver tilvænning og tid, ligesom det gjorde, da man satte pant på plastikflasker. Vi tilpasser nu ordningen på en række punkter for at gøre det endnu mere attraktivt at pante poserne”, uddyber Netto-direktøren.

For at få kunderne til at genbruge poserne endnu mere og pante flere poser, når de er slidt op, har Netto valgt at sætte panten op til 1,50 kr., mens kunderne nu får 2 kr. retur, når de afleverer deres Netto-pose.

Genbrugsplast i poserne 

Samtidig skrotter Netto de to gamle pose og erstatter med én ny plastikpose, som består af 80% genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion.

Den mindste af de to gamle plastikposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den.

Endelig indfører Netto senere på året et indkøbsnet, der består af hele 90% genbrugsplast. Også det vil kunne pantes.

“Hele formålet med vores initiativer er at medvirke til at skabe en cirkulær økonomi, hvor genbrugt plastik har en værdi. Vi skal af med den unødvendige plastik og sikre, at intet plastik ender i naturen. Men plastik er også en vigtig ressource, når den bruges og genbruges rigtigt. Derfor ser vi frem til at kunne tilbyde poser med en stor andel genbrugsplast, og skubbe til udviklingen mod mere genbrug”, siger Michael Løve.

Stort samarbejde om plastik 

Pantposerne er en del af en samlet plaststrategi for Salling Group, der udover Netto omfatter Bilka og føtex. Strategien er udviklet i tæt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, og her ser generalsekretær Bo Øksnebjerg store perspektiver i de nye tiltag:

“Når danskerne returnerer eller genbruger deres slidte plastikposer, så havner der mindre plastik i naturen, som desværre allerede er ved at blive kvalt i affald. Testperioden har gjort, at WWF og Netto har aftalt et styrket setup, som kan gøre pantløsningen endnu mere effektiv”.

“Med op til 90% genanvendt plastik i poserne, den mindst genbrugs-egnede plastikpose ude af sortimentet og endnu højere pant på poserne, går danskerne og Netto forrest i kampen mod plastikforureningen i verden”, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark, hvis kunderne tager godt imod initiativet.

Om pant på plastikposer

  • Netto indledte i april 2018 en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker. I juni blev ordningen udvidet til Bornholm.
  • Hidtil har panten været 50 øre, hvor kunden har fået 1 kr. retur. Panten hæves nu til 1,50 kr., hvorefter kunden får 2 kr. retur.
  • Forskellen betales fortsat af Netto.
  • Poser, der bliver afleveret, bliver indsamlet og afleveret til genanvendelse.
  • Netto tager imod alle slags plastikposer og sender dem til genanvendelse, men man får kun pant retur for Nettos egen pose.
  • Vælger man ikke at pante posen, går pantoverskuddet fra Netto til WWF
  • Verdensnaturfonden, som Salling Group og Netto samarbejder med gennem et fælles partnerskab om plast.
  • Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening.