Gå til hovedindhold

Mobile menu

Folkekirkens Nødhjælp opruster i privatsektoren

Gennem et nyt samarbejde med virksomheder og andre alliancepartnere forsøger Folkekirkens Nødhjælp at styrke inklusionen af fattige småbønder i lokale og værdikæder, at styrke deres adgang til markeder samt at skabe jobmuligheder.
Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen (tv) og Danmarks ambassadør i Etiopien, Mette Thygesen, på Loni Mejeri, hvor en yoghurt, lavet af mælk fra lokale småbønder, er under udvikling i samarbejde med Arla Ingredients.

Generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen (tv) og Danmarks ambassadør i Etiopien, Mette Thygesen, på Loni Mejeri, hvor en yoghurt, lavet af mælk fra lokale småbønder, er under udvikling i samarbejde med Arla Ingredients.

Tinbit Dejene

Folkekirkens Nødhjælp opretter en ny privatsektorenhed for at opjustere arbejdet med virksomheder om at udvikle innovative løsninger, der bidrager til bæredygtig udvikling i verdens fattigste lande.

”For os er et godt strategisk erhvervssamarbejde kendetegnet ved en nysgerrighed efter, hvordan vi i samarbejde kan udvikle løsninger, der skaber fælles værdi for virksomheden og verdens fattigste. Vi er interesserede i partnerskaber, som trækker på den specialiserede viden og de kompetencer, som vi hver især bidrager med. Hvor vi har en konstruktiv og ærlig dialog om, hvordan vi fremmer bæredygtig udvikling i brede partnerskaber, og med innovation for sigte, er der hvor vi kommer længst,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, i en pressemeddelelse.

Knytter an til verdensmål

Folkekirkens Nødhjælps nye privatsektorenhed samles i én enhed under Generalsekretariatet.

Formålet er at styrke organisationens eksisterende samarbejde med virksomheder både ude i verden og i Danmark. Indsatsen knytter bl.a. an til FNs verdensmål, som netop sætter fokus på det bidrag, den private sektor kan yde for at fremme bæredygtig produktion og inklusion af de fattigste i globale værdikæder.

”Vi oplever, at danske virksomheder er meget interesserede i at bidrage til realiseringen af de 17 verdensmål, og vi vil gerne bygge videre på de gode samarbejder vi allerede har, både i Danmark ude i verden. Samtidig ønsker vi at udbygge potentialet for at tiltrække investeringer til at fremme bæredygtig markedsudvikling i de lande, vi arbejder i,” siger Gitte Dyrhagen Husager, leder af den nye enhed.

Samarbejde mod sult

Visionen er, i samarbejde med virksomheder og andre alliancepartnere, at styrke inklusionen af fattige småbønder i lokale og værdikæder, at styrke deres adgang til markeder ved hjælp af IT-løsninger og at skabe jobmuligheder for unge entreprenører, både i fattige landdistrikter og i flygtningelejre – samtidig med at vi sætter fokus på ansvarlig virksomhedsadfærd som en vigtig forudsætning for at fremme bæredygtighed globalt og lokalt.

Et godt eksempel er Folkekirkens Nødhjælps strategiske samarbejde med Arla Foods Ingredients. Folkekirkens Nødhjælp og Arla Foods Ingredients har tidligere på året underskrevet en samarbejdsaftale med ambitionen om at fremme bæredygtige fødevareløsninger for verdens fattigste og dermed bidrage til verdensmål 2: Stop sult.

Samarbejdet er vokset ud af et fælles GAIN Nordic projekt i Etiopien, hvor partnerne samarbejder med lokale mejerier og småbønder om at udvikle en ernæringsrig yoghurt, der kan bruges i kampen mod underernæring blandt kvinder og børn.

I Danmark er Wefood, Danmarks første supermarked med overskudsvarer, et godt eksempel på, hvordan danske fødevarevirksomheder bidrager til at bekæmpe madspild ved at levere overskudsvarer til madspildsbutikkerne. Dermed bidrager virksomhederne til verdensmål nr 12 om at fremme bæredygtigt forbrug. Folkekirkens Nødhjælps har netop åbnet den tredje Wefood-butik i Aarhus, og her donerer mindre leverandører og supermarkedskæder varer helt lokalt til formålet.