Gå til hovedindhold

Mobile menu

Fra Esplanaden til indisk toppost

Hanne Birgitte Sørensen nåede i sine 22 år i Mærsk næsten til tops, men også kun næsten - nu bliver den 52-årige erhvervskvinde medlem af bestyrelsen for den indiske industrigigant, Tata Group, med titel af "additional and independent director" i fem år.

Hanne B. Sørensen

Hanne B. Sørensen


Hanne B. Sørensen, der tidligere har været admin. direktør for Mærsk-selskaberne Damco og Maersk Tankers, var på Esplanaden i samfulde 22 år - nemlig indtil efteråret 2016.

Tata Group er nok ikke særlig kendt i den danske offentlighed. Men nævnes navne som Landrover og Jaguar ringer der muligvis en klokke. De to ærkebritiske mærker ejes - som så meget andet - af Tata og er blevet voldsomt succesfulde under indisk ejerskab.

Læg dertil positionen som en af verdens store stålproducenter og omfattende interesser i militærindustrien, så har man en koncern af de helt store. Se mere om den mægtige koncern med hovedsæde i Bombay (Mumbai), der blev grundlagt i 1868 og de senere år har været indblandet i sager mod miljøforkæmpere og oprindelige folk, på https://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Group

Mærsk-karrieren

Med en kandidatgrad i økonomi fra Aarhus Universitet blev Hanne B. Sørensen i 1994 ansat i containerrederiet Maersk Line. Hun blev hurtigt sendt rundt i verden og fik ledende poster i lande som Indien, Italien og Singapore.

I 2006 blev hun forfremmet til såkaldt områdechef med base i Genova, og i 2008 blev hun udnævnt til kommerciel direktør i Maersk Line.

Hanne Sørensen var på vej op gennem hierarkiet, selv om hun ikke havde mange fællestræk med sine chefkollegaer. Hun havde arbejdet andre steder før hun kom ind i Mærsk og var ikke opvokset i virksomheden. Hun er universitetsuddannet, har finansbaggrund, er ikke shippinguddannet, og så er hun kvinde.

Men Hanne B. Sørensen ville videre. Og i 2012 blev hun udnævnt til admin. direktør for Maersk Tanker, der er et af de ældste områder i A.P. Møller - Mærsk-koncernen.

Maersk Tankers var gennem en svær tid, mens hun var chef, og i 2013 stoppede opturen i hendes karriere pludseligt. Det er aldrig præcist kommet frem, hvorfor hun ikke længere skulle være øverste chef for Maersk Tankers.

Men udefra lignede det en degradering, da hun måtte forlade tankrederiet og i stedet fra januar 2014 blev indsat som leder af et andet A.P. Møller - Mærsk-selskab, logistikvirksomheden Damco.

Selskabet havde i mange år plaget den danske koncern med flere underskud. Arbejdet med at vende udviklingen i Damco var den måske største udfordring nogensinde for Hanne B. Sørensen. 

Fra Kollemorten

Trods mange år i ind- og udland i A. P. Møller-Mærsk har hun bevaret en pæn snert af den drævende, men ganske charmerende dialekt fra egnen mellem Givskud og Vejle, hvor hun stammer fra. 

Den umiddelbare, bramfrie og kontante direktør med det rødbrune hår, der omkranser et par store lyseblå øjne, er en vellidt og respekteret leder, har Berlingske skrevet. Hun er kendt for at stille store krav til både sig selv og sine medarbejdere. 

Som landmandsdatter voksede hun op i landsbyen Kollemorten et par kilometer fra Givskud. og som barn kunne Hanne Sørensen høre løverne brøle i Løveparken. 

Privat danner hun i dag par med kommentator og anmelder Henrik Ørholst. Skiftet til Tata Group skete med virkning fra 3. januar 2018.