Gå til hovedindhold

Mobile menu

Hvor mange afrikanske politikere har du set slippe helskindet fra at stå op på en bodaboda i fuld fart?

Det billede, der vandt prisen som årets bedste nyhedsfoto i Uganda, er så meget mere end denne eksplicitte historie fra Uganda. For mig fortæller det et hav af historier, om hvad der sker i Østafrika lige nu.

Pernille Bærendtsen (arkiv)

Den 26. oktober vandt den ugandiske fotograf Badru Katumba nyhedskategorien i Uganda Press Photo Awards.

Han vandt prisen med et foto af parlamentsmedlemmet Robert Kyagulanyi Ssentamu, bedre kendt som musikeren Bobi Wine, der iklædt jakkesæt og blafrende slips, står op bag på en bodaboda*, som eskorterer ham til det ugandiske parlament fulgt af en sværm af bodaboda-chauffører.

Se vinderbilledet her

Billedet er fra juli 2017, da Wine blev taget i ed som nyindsat parlamentsmedlem for Kyadondo East efter et særskilt valg midt i valgperioden (by-election), hvor han vandt med et overvældende antal stemmer.

Kyadondos betydning

Kyadondo er særligt central for Ugandas regeringsparti, National Resistance Movement (NRM), og dets selvforståelse, Kyadondo ligger på overgangen mellem Kampala og oplandet, og det var her rebellerne, hvoraf mange senere blev politikere, mødtes for at lægge strategier under Ugandas bush-krig fra 1981-86.

Når Robert Kyagulanyi Ssentamu formår at tage denne bastion fra regeringspartiet, forklarer det også jublen på fotoet. Ssentamu har ført kampagne på, at han er uafhængig af andre politiske partier selvom det er en kendsgerning, at hans far var medlem af Det Demokratiske Party, samt at hans bror har været opstillet for samme parti.

Ssentamu har også en tæt forbindelse til lederen af Forum for Democratic Change, Kizza Besigye, som derfor også læses som politisk affilieret.

Hvorfor er billedet vigtigt?

Tilbage til billedet, der vandt i nyhedskategorien, og du tænker måske hvorfor er det overhovedet interessant, og hvor mange afrikanske politikere har vi lige set slippe helskindet fra at stå op på en bodaboda i fuld fart?

Mange vil nok også synes, at billedet ikke rigtigt har en videre perfekt, teknisk komposition. Det er skudt i farten. Det interessante er imidlertid selve handlingen, og hvad den udstråler af forhold mellem politikere, magt og helt almindelige mennesker. Dette billede er også så meget mere end denne eksplicitte historie fra Uganda. For mig fortæller det et hav af historier, om hvad der sker i Østafrika lige nu:

Sydsudanesiske flygtninge fortalte mig i oktober i Rhino Camp i West Nile i Uganda, hvordan de er nødsaget til at gå ad 'panya road' for at undslippe Sydsudans regeringstroppers overgreb - de små stier igennem bushen og vandløb. Her i Tanzania taler folk 'chinichini'; de sænker stemmen og holder øje med hvem, der lytter med på grund af den selvpålagte censur, der langsomt er vokset frem efter markante indskrænkninger i ytringsfriheden.

Chinichini er i overført betydning også en måde at træde under radaren på, når man vil undgå det officielle system. I Kenya talte folk op til omvalget om modstandsbevægelse og muligheden for et kup.

'Panya' er swahili for rotte, og 'panya road' henviser til den vej, rotter tager. De uofficielle veje. (Det er også navnet på en berygtet Dar es Salaam bande, men det er en anden historie).

Tilbage til Bobi Wine i Uganda – hvor billedet her viste sig at blive symbolsk, da han senere i september følte sig usikker i sit eget hjem, og hvor politiet forsøgte at blokere ham på vej til parlamentet, hvor der opstod tumultariske tilstande under debatten om aldersgrænsen for, hvor gammel Ugandas præsident må være for at kunne opstille.

Her tog Ssetamu også panya road, på sin vis både metaforisk såvel som rent praktisk. For at undslippe politiet på de officielle veje fik han et lift af en bodaboda. Og politiet måtte give op at følge efter i bil pga. trafikprop og fordi andre bodaboda-chaufførerne nægtede at transportere politiet.

Forestil dig den magt og kraft, du pludselig indser, du har som helt almindelig bodaboda-chauffør, når du indirekte stopper politiet og dermed det officielle system!

Spørgsmålet er om vi vil se mere af dette i Østafrika, hvor borgerne søger og støtter andre måder end de officielle?

*) Bodaboda kommer af det engelske ’border border’ og er navnet på de ’knallerttaxier’, som ses alle vegne i Østafrika, dog særligt i Uganda. At være bodaboda-chauffør er et job lavest i hierarkiet, det er farligt og dårligt betalt, og er derfor også ofte et job som besættes af unge og lavest uddannede. Bodabodaerne er udskældte, men det er dem alle tyer til, når man ikke kan nå gennem trafikken.