Med syrisk rap på skoleskemaet tilbyder Refugees of Rap nu folkeskolen et glimt af den globale landsby

Forfatter billede

Foruden den syriske rap-gruppe ’Refugees of Rap’ gæster i år spoken Word performere fra Ghana, Zimbabwe og Madagaskar, nepalesiske streetartists og syriske billedkunstnere. I alt får uddannelsesinstitutioner i 12 danske kommuner internationalt besøg.

Både folkeskoler, ungdomsklubber, læreruddannelser, høj– og efterskoler har takket ja til en tur i den globale rutchebane, hvor flugten og kulturmødets udfordringer skal på skemaet.

To år efter at krigen brød ud i Syrien, flygtede Mohamed Jamous og hans bror med en harddisk fyldt med regimekritiske rap-numre til Frankrig, hvor de fik asyl.

Fra eksilet fortsætter de i dag deres vokale angreb på Bashar al-Assad og Islamisk Stat. I et samarbejde med foreningen RAPOLITICS afvikler de workshoppen ’Rap and Resistance’ på uddannelsesinstitutioner i ni danske kommuner.

”Ud over at lære skoleeleverne i Danmark at rappe, giver vi dem indsigt i konflikten i Syrien. Og så kan vi lære dem noget om tålmodighed, håb, mod og om at genopbygge sit liv, når man har mistet næsten alt,” siger Mohamed Jamous fra den syriske rap-gruppe ’Refugees of Rap’ til CKU.

I dialog med flygtningebørn – en introduktion til det globale minefelt

I denne uge hvor FN har vedtaget nye verdensmål for 2030 afholder Egebjergskolen i Horsens en global temauge for eleverne, med besøg af syriske rappere og kunstnere.

”Det er vigtigt, at eleverne bliver inspireret til at forstå, hvad der foregår uden for Danmark. Samarbejdet med de unge syriske kunstnere vil give dem viden om, hvorfor det i øjeblikket er syrere, der banker på døren til Europa. Ligesom det er et mål, at vores danske elever får en bedre forståelse for og dialog med de syriske flygtningebørn, vi modtager på skolen,” siger Egebjergskolens leder Bjarne Schuricht.

Foto: Eric Larrayadieu

Fra lægmand til verdensborger og ’globalist’

På Fjordvang Ungdomsskole i Ringkøbing får de besøg af tre afrikanske kunstnere, som gennem spoken word performances debaterer spørgsmål om identitet og identitetstab.

”På linjen ’Udsyn’ arbejder vi med verdensborgerskab, kultur og identitet, og her passer workshoppen ’Speaking of Identity’ helt fantastisk ind.  Når vi arbejder med identitet, er det typisk med udgangspunkt i elevernes egen identitet og deres danske baggrund. I mødet med de flerkulturelle ordkunstnere med afrikanske rødder bliver eleverne præsenteret for helt andre perspektiver. På den måde får de både en mere nuanceret forståelse for sig selv og for andre kulturer, ” siger Conny Gnutzmann, som underviser på ’Udsyn’ til CKU.

Også i Frederikssund kommune ønsker man at eleverne beskæftiger sig med projekter med globalt udsyn, dette for at lære eleverne at kunst og musik for mange mennesker udgør et talerør til omverdenen, hvor igennem ønsker om politiske og sociale forandringer kommer til deres ret.

Images Ungs programleder Aya Lee er positivt overrasket over at så mange uddannelsesinstitutioner har takket ja til tilbudet.

”Over hele Danmark oplever vi en øget interesse for at skabe globalt udsyn gennem kunsten. De unges personlige møde og kreative samarbejde med internationale kunstnere lærer dem, at kunsten spiller en vigtig rolle i samfundet, ” forklarer Aya Lee til CKU.

Se mere om projekt Images Ung på Center for Kultur og Udvikling cku.dk