Mumitroldene til kamp for kvinders rettigheder

Oxfams nye kampagne tager sit udgangspunkt i historien The Invisible Child fra Mumitroldene
Foto: Screenshot fra kampagnen. Illustration af Moomin Characters.
Forfatter billede

Vi kender dem alle sammen, de joviale, hvide, buttede trolde fra Mumidalen, hvis muntre og tolerante univers har prydet mangt en børnefamilies bogreol, fjernsyn – og senest iPad –  i de sidste mange årtier.

Nu har folkene bag Mumitroldene slået sig sammen med Oxfam i en kampagne, der ønsker at fremme kvinders rettigheder og hjælpe dem ud af ekstrem fattigdom, som stadigvæk rammer kvinder hårdest verden over.

Pigen der blev usynlig

Kampagnen tager sit udgangspunkt i historien The Invisible Child – eller ‘Det synlige Barn’ – som Mumitroldenes nu afdøde skaber Tove Jansson skrev for mange årtier siden, men som stadigvæk er højaktuel den dag i dag.

I bogen møder vi pigen Ninny, hvis manglende selvtillid har gjort hende usynlig, efter alt for længe at være blevet behandlet dårligt af den familie, hun bor hos. Usynlige Ninny flytter ind i Mumihuset, hvor der er plads og kærlighed nok, og i takt med at hendes selvværd stiger, finder hun sig selv og sin stemme – og er ikke længere usynlig.

Historiens børnevenlige morale er, at Ninny har lige så meget ret til at blive set og hørt som alle andre. En ret, som alle piger og kvinder i verden burde have, ifølge Oxfam, som står bag kampagnen:

”Bange. Alene. Ignoreret. Det er ikke kun historien om Det Usynlige Barn, det er virkeligheden for millioner af kvinder og piger rundt omkring I verden. I 2017 er der stadigvæk større sandsynlighed for at være fattig, hvis du er kvinde – og det gør Tove Jansson’s temaer vigtigere end nogensinde før. Derfor er Mumierne og Oxfam gået sammen. Fordi, som MumiMor ville sige, enhver pige burde kunne drømme ligeså stort som enhver dreng. Enhver kvinde har ret at kunne forsørge sig selv og sin familie under ordentlige forhold. Og ingen fortjener at blive holdt tilbage af vold, mishandling eller diskrimination”, skriver Oxfam på deres hjemmeside.

Et slag for mangfoldighed

Mumitrolde og international fattigdomsbekæmpelse lyder måske som en noget umage kombination, men Mumitroldenes univers blev faktisk skabt ud af et ønske om at fremme tolerance og mangfoldighed.

Da den finske forfatter og kunstner Tove Jansson bragte Mumitroldene til live i 1950’erne, var det i dønningerne af Anden Verdenskrig, og gennem Mumidalen ønskede hun at skabe et univers, hvor der var plads til alle. Mumifamilien var altid åben for besøg udefra, og Tove Jansson lod Mumitroldene afspejle en grundlæggende tro på menneskelig mangfoldighed og tolerance, ifølge en nylig udstilling af Janssons værker af Kunstforeningen GL STRAND. 

At Mumitroldene en dag skulle samle penge ind til at fremme kvinders rettigheder på verdensplan, er derfor ikke helt så fremmed, som det i første omgang kunne lyde.

Ananas og Mumitrolde i Rwanda

Et af de lande, som Mumitroldene og historien om det Usynlige Barn er nået ud til, er Rwanda.

Trods imponerende økonomisk fremgang siden folkemordet i 1994 og et fokus på at fremme kvinders rettigheder og levestandard, der sjældent er set lignende i regionen, er kvinder stadigvæk sårbare både økonomisk og socialt.

Tæt på 80% af befolkningen er ikke del af det formelle arbejdsmarked, men lever af at dyrke deres eget lille stykke jord. Ud af disse er størstedelen kvinder. Mange rwandiske kvinder er stadigvæk ofte både økonomisk og socialt afhængige af mandige familiemedlemmer, og i lokalsamfundene kan det være en udfordring for kvinderne at finde selvtilliden til at kræve at blive hørt og set.

Netop det forsøger kampagnen at gøre op med ved at bruge fortællingen om Det Usynlige Barn til at fremme kvinders rettigheder. Mest af alt gennem salg af bogen og diverse merchandise, hvis overskud går til Oxfams arbejde for at styrke kvinders position globalt. Men kampagnen indbyder også til dialog om, hvorfor kvinder til stadighed ofte er usynlige i mange samfund verden over.

Tidligere på måneden rejste Tove Jansson’s niece Sophia Jansson, som i dag står i spidsen for Mumi-koncernen, til Rwanda for at møde nogle af de kvinder, Oxfam arbejder med i deres udviklingsprogram. Hun ville gerne se med egne øjne, hvordan kampagnen kan spille en rolle for kvinderne.

Sophia Jansson besøgte blandt andet en forening af kvinder, som gennem Oxfam er gået sammen for at dyrke og sælge ananas. For første gang – nok nogensinde – blev historien om Det Usynlige barn læst højt på det lokale sprog, Kinyarwanda, og ifølge Sophia Jansson gavdet grobund for en spændende dialog om kvinders position i samfundet.

”Mange af kvinderne i kooperativet udtrykte, at de plejede at føle sig ligesom det usynlige barn. Men efter de blev en del af kooperativet og tjente egne penge, har de i højere grad fundet deres egen stemme. De er i stand til at sige deres mening”, fortæller Sophia Jansson i en video fra besøget.

Se videon om Mumitroldenes debut på Kinyarwanda og lær mere om kampagnen i nedenstående video fra Oxfam.