Når en dårlig idé bliver god: musik på tværs af stammekrig i DR Congo

Forfatter billede

I 2008 fik den belgiske producer Vincent Kenis en idé; han ville lave et orkester på tværs af stammekonflikter og musikalske traditioner i DR Congo. I alt håndplukkede han 25 musikere fra fem forskellige bands fra de fem forskellige etniske grupper: Songye, Lulua, Tetela, Luba og Luntu der alle kommer fra regionen Kasai. Hver etniske gruppe har forskellig kulturarv og forskellige musikalske traditioner, der i Vincent Kenis band altså har mødt hinanden og er smeltet sammen til en ny fælles lyd:

”Jeg var nysgerrig på, hvordan det ville være at blande de her forskellige musiktraditioner sammen, og hvad der ville komme ud af det”, fortæller Vincent Kenis.

Eller som gruppens mandlige forsanger, François Nsomue, tilføjer med et varmt smil:

”Det var en virkelig dårlig idé, der viste sig at blive en virkelig god idé”.

Musik tager ikke højde for konflikter

Selvom kampene om magt og kontrol mellem forskellige stammer har skabt uro i DR Congo, har det haft meget lidt betydning for Kasai Allstars musikalske arbejde, og noget der mere eller mindre bevidst har fyldt meget lidt for Vincent Kenis da han startede projektet:

”Selvfølgelig er det både for mig og alle 25 musikere vigtigt at vi er med til at vise at man godt kan arbejde sammen og skabe kunst på tværs af etnicitet, kultur og tradition i Congo. Men jeg skabte ligeså meget bandet for at afprøve det musikalske møde. Og det er mere held end forstand at det lykkedes”, fortæller Vincent Kenis.

Og de omkringsiddende bandmedlemmer medgiver at det ikke var let i starten:

”Det var virkelig svært at mødes og blive enige om hvordan vi skulle skabe musikken i starten, fordi vi kom fra helt forskellige udgangspunkter og musikkulturer” lyder det.

”Selvom jeg kendte de forskellige musiktraditioner fra radioen var det svært at skulle synge en sang der f.eks. stammer mere fra Songye-traditionerne end mine egne Lulua-traditioner”, fortæller en af bandets sangerinder der tilhører Lulua-stammen, der kommer fra den sydlige del af regionen. 

Men selvom bandet beskæftiger sig med etnicitet og tilhørsforhold i forbindelse med de konflikter der foregår i Congo, lægger de vægt på, at deres primære formål ikke er at lave musik frem for politikere.

”Vi har sange der handler om fred og lighed på tværs af stammerne, og vi håber da at vise at når vi med succes kan lave musik på tværs af de forskellige kulturer og traditioner, kan vi også leve fredligt sammen”, fortæller Vincent Kenis og fortsætter:

”Men det er ikke op til os at lave revolution. Vi skal lave musik, og ved at gøre det kan vi forhåbentligt både lave nye og forevige gamle traditioner”.

De væbnede kampe i landet er heller ikke noget, bandet oplever i hverdagen, selvom de mærker konsekvenserne af at bo i et land med konflikter. For selv om Kasai regionen, hvor alle bandmedlemmer kommer fra, ikke er præget af væbnet kamp, mærker de konflikten ved at der er dårlige forhold til at optage, ofte er strømsvigt og en infrastruktur der giver op til tre timers transport når de 25 bandmedlemmer skal mødes og øve. 

Traditionel musik i en elektronisk tidsalder

”I stedet for at fokusere på konflikten, prøver jeg sammen med bandmedlemmerne at fokusere på traditionerne. Mens den elektroniske musik bliver mere og mere populære, prøver vi at holde fast i traditionerne, og ved at fusionere dem lidt sammen med de nye teknikker, håber vi også at gøre ungdommen interesseret i deres kulturelleophav og musikalske traditioner”, fortæller Vincent Kenis, der som bandets producer oplever en række udfordringer i den henseende.

For eksempel er den traditionelle musik slet ikke egnet til at blive optaget. Bandets medlemmer kommer fra nogle musiktraditioner, hvor hvert nummer er meget langt og spiller på monotome rytmer. Det betyder at Kasai Allstars musik er langt mere oplagt til live koncerter, end til at blive optaget og afspillet digitalt – eller på gamle LP’er, fortæller Vincent Kenis:

”De fleste konflikter vi har i bandet skyldes ikke at musikerne kommer fra forskellige kulturer. De opstår fordi de bliver uenige med mig i hvor langt eller korte jeg klipper numrene, når vi optager et nyt album”, siger den belgiske producer med et glimt i øjet.

Sangtekster om kærlighed. Og advarsel mod skilte kvinder.

Også deres sangtekster handler om traditionelt liv i en moderne verden, får jeg fortalt da jeg spørger om at få oversat budskaberne fra deres tekster på sprog jeg ikke forstår. I hvert fald vælger de at fortælle mig om en sang der handler om, hvordan man ikke skal gifte sig med fraskilte kvinder. ”For man kan aldrig vide, hvorfor de er blevet skilt”, lyder forklaringen.

Noget de alle lader til at være enige i. På tværs af etnicitet, tradition og kultur.

Kasai Allstars optrådte torsdag 2. juli klokken 23:00 på Roskilde Festivalens tredje største scene Avalon. Bandet debuterede i 2008 med albummet ”In the 7th Moon, the Chief Turned Into a Swimming Fish and Ate the Head of His Enemy by Magic”, og gæstede festivalen første gang i 2009.