Nigeria og Ghana sætter en stopper for beskidt diesel fra Europa

Lagos
Foto: Wikimedia Commons
Forfatter billede

Dirty Diesel rapporten

Stramningen kommer efter at den schweiziske ngo Public Eye i efteråret udgav en rapport med titlen ”Dirty Diesel”. Ngo’en havde over en periode på tre år indsamlet dieselolieprøver fra en lang række lande i Afrika, herunder fem vestafrikanske, der viste et meget højt niveau af farlige stoffer, herunder sulfat. Ngo’en dokumenterede ligeledes, at flere europæiske lande eksporterede store mængder af dieselolie til netop lande i Vestafrika.

Olien er god nok til Afrika, men ikke Europa

Den eksporterede dieselolie, også kaldet African Standard Oil, er ikke lovlig på det europæiske marked og det skabte derfor naturligvis enormt røre, at det blot blev eksporteret til lande, der ikke havde nogle nævneværdige begrænsninger på mængden af for eksempel sulfat. Sulfatpartikler er berygtet for at være en kæmpe bidragsyder til luftforurening og er klassificeret af WHO som en af de største globale sundhedsrisici.

Løfter afgives

På et møde i december i Lagos, Nigeria, initieret af UNEP, UN’s environmental programme, og med deltagelse af miljø- og energiministre fra Benin, Elfenbenskysten, Ghana, Nigeria og Togo og repræsentanter fra Economic Community of West African States (ECOWAS) meldte Nigeria og Mali ud, at de ville indføre en grænse for, hvor meget sulfat, der må være i importeret dieselolie. Udmeldingen kommer i kølvandet på en tilsvarende melding fra Ghana.  Både Benin, Togo og Elfenbenskysten kom herefter med tilsvarende forsikringer, men nu her et halvt år efter, er det altså Nigeria og Ghana, der sætter en streg under deres løfter.

Stramningen betyder, at importeret dieselolie fra juli ikke længere må indeholde op til 3.000 parts per million(ppm) sulfat, som er grænsen i Nigeria i dag, men skal holde sig indenfor en grænse på 50 ppm. Til sammenligning må europæiske tankstationer ikke sælge diesel, der indeholder mere end 10 ppm.

Opgradering af raffinaderier

Selvom de vestafrikanske lande har egne betydelige oliereserver, mangler deres raffinaderier kapacitet og teknologi til at forarbejde deres egen olie og derfor har landene altså takket ja til den sundhedsskadelige olie fra Europa.

En del af løsningen for en bedre luftkvalitet vil derfor også være at opgradere landenes egne raffinaderier. Nigeria har udmeldt nye tiltag, der betyder, at al egenproduktion af diesel fra 2020 også skal overholde den nye grænse på 50 ppm. Tre af Nigerias fire raffinaderier er således allerede i gang med at installere eller forberede installationen af udstyr, der skal håndtere sulfatindholdet i olien.

Stramningen giver ikke højere priser

Til bekymringen om, at skarpere krav vil resultere i en højere pris på tankstationerne, til skade for den enkelte forbruger, pointerer Public Eye, at der i fem østafrikanske lande med lavere sulfatgrænser siden januar 2015, ikke har været prisstigninger.

Beslutningen kommer uden tvivl befolkningen i Nigeria og Ghana til gode og især Lagos' 21 millioner indbyggere vil kunne mærke en forskel. Tiden vil vise, om de øvrige afrikanske lande følger op på deres løfter.