Ny Max Havelaar generalsekretær

Redaktionen

Judith Kyst tiltræder 1. november som ny generalsekretær i Max Havelaar Danmark. Hun får ansvaret for at gøre garantimærket for fair handel endnu mere udbredt herhjemme.

Judith Kyst er uddannet geograf fra St. Andrews University i Skotland og har en masteruddannelse i miljø- og udviklingsstudier fra Cambridge University. Siden 1996 har den 34-årige kvinde været tilknyttet Max Havelaar Danmark, først som projektleder og siden som markedschef og nu generalsekretær.

– Max Havelaar får i Judith Kyst en ung og dynamisk leder med et indgående kendskab til både internationale udviklingsforhold og den virkelighed, detailhandel og virksomheder befinder sig i på det danske marked. Det skal være med til at bringe Max Havelaar ind i et nyt tiår til gavn for fattige bønder i Den 3. Verden, siger Mads Krage, bestyrelsesformand for Max Havelaar.

Judith Kyst afløser Jens Erik Dalgaard Jensen, der efter treethalvt år som generalsekretær har valgt at lade yngre kræfter komme til. Han fortsætter som vicegeneralsekretær på nedsat tid med administrative og internationale opgaver.

Den nye generalsekretærs dagsorden er kort fortalt: Flere forhandlere, der importerer Fairtrade-produkter. Flere butikker, der sætter dem forrest på hylderne. Og flere forbrugere, der lægger dem i indkøbskurven.

– Vi har alle et medansvar for, at de varer, vi køber, er produceret under ordentlige forhold og handlet til en pris, der sikrer bønder i verdens fattigste lande et eksistensminimum. Jeg vil arbejde for, at Max Havelaar også i fremtiden er danskernes garant for en fair handel, siger hun.

Fair handel oplever stor vækst i disse år. Med en international omsætning på omkring 1 milliard dollars i 2004 – en stigning på 49 procent i forhold til året før – er der efterspørgsel på Fairtrade produkter. De forbrugere, der lægger Max Havelaar-mærkede varer i indkøbskurven, er med til at sikre minimumspriser og ordentlige forhold for knap 1 million mennesker i 50 lande.

I Danmark er mængden af mærkede produkter vokset fra 123 tons i 1995 til 1.500 tons i 2004. I dag findes mærket på produkter som kaffe, te, sukker, honning, chokolade, riskager, bananer og juice.

– Det er dejligt at overtage en velfungerende organisation efter Jens Erik Dalgaard Jensen. De sidste 10 år har vist, at danskerne bakker op om ordningen. Nu handler det om at tage skridtet videre og sikre, at fair handel bliver en naturlig del af danskernes indkøbsvaner, udtaler Judith Kyst.

– Jeg ser frem til at samarbejde med både detailhandel og forhandlere om at øge antallet af Max Havelaar-mærkede produkter, så forbrugerne får en reel mulighed for at træffe et etisk valg, anfører hun.