Øget finansiering nødvendig for at nå FNs Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse for alle i år 2030 (SDG 4)

Forfatter billede

Utilstrækkelig finansiering af kvalitetsuddannelse         

Finansiering af kvalitetsuddannelse har ikke været en prioritet for verdens regeringer og ledere. Andelen af de offentlige uddannelsesbudgetter er faldet i en række udviklingslande på trods af øgede behov. International bistand til uddannelse er faldet næsten 10% de senere år, og det vil næppe være muligt at finde finansiering til at dække behovene i relation til basal kvalitetsuddannelse medmindre der handles her og nu.

Dette fremgår af en omfattende rapport om behovet for øgede og forbedrede investeringer i uddannelse: “The Learning Generation: investing in education for a changing world” som blev lanceret i september 2016 af Den Internationale Uddannelseskommission (The International Commission on Financing Global Education Opportunity). Uddannelseskommissionen ledes af den tidligere britiske premierminister, Gordon Brown og har en lang række fremstående ledere og forskere fra over 100 lande som medlemmer.

Rapporten vurderer, at der i dag er 263 millioner børn og unge i verden, som ikke går i skole, og antallet af børn, som end ikke kommer i folkeskolen, stiger. Dertil kommer, at de børn, der går i skole, ikke opnår en tilstrækkelig og relevant viden. Kun halvdelen af børnene i folkeskolen i lav- og mellemindkomstlandene får en undervisning, der giver dem basale, relevante kompetencer og viden. Hvis der ikke gøres en markant indsats nu, vurderer rapporten, at mindre end 10% af unge i lavindkomstlandene vil have opnået relevant viden på sekundærskoleniveau.

Uddannelse central for udvikling

Uddannelse, ikke mindst pigers uddannelse, er en katalysator for bedre sundhed, herunder reducering af mødre- og børnedødelighed, og giver et vigtigt bidrag til fattigdomsbekæmpelse:

Foto: Education Commission

Uddannelseskommissionens anbefalinger

Rapporten konkluderer, at det er muligt at sikre kvalitetsuddannelse for alle ved at satse på følgende fire hovedindsatsområder:

  1. Styrke performance
  2. Fremme innovation
  3. Prioritere inklusion
  4. Øget finansiering

Finansieringsmodeller

Uddannelseskommissionen efterlyser øget international udviklingsstøtte til uddannelsesområdet og foreslår etablering af en finansieringsmekanisme i form af en multilateral udviklingsbank. Kommissionen opfordrer således det international samfund til at bidrage og indgå en gensidig finansieringsaftale ”financing compact”, så det sikres, at lande som ønsker at gennemføre de nævnte reformer sikres tilstrækkelig støtte fra det internationale samfund.

En anden model har været foreslået af Jeffrey Sachs, der er Særlig Rådgiver for FNs Generalsekretær vedrørende Verdensmålene. Han har i flere sammenhænge, og bl.a. i forordet til Unescos årsrapport 2016 (Global Education Monitoring Report), været fortaler for oprettelsen af en Global Fond for Finansiering af Uddannelse efter samme model som Den Globale Fond for HIV/Aids, Malaria og Tuberkulose.

Global Partnership for Education (GPE) er for tiden verdens største uddannelsesfond, som støtter tiltag til styrkelse af uddannelsesindsatser i lav- og mellemindkomstlande. GPE afholder en genopfyldningskonference senere i 2017, som sigter mod en markant forøgelse af finansieringen til uddannelsesområdet i 2020. 

Hvor meget bidrager Danmark med?

På World Summit for Social Development  i København i 1995 blev det såkaldte 20/20 Initiativ formelt vedtaget. Initiativet sigter mod at realisere de nødvendige ressourcer til at sikre basale sociale ydelser for alle med særlig fokus på fattige og marginaliserede befolkningsgrupper.

20/20 Initiativet omfattede etablering af en fælles aftale (compact) mellem udviklingslandene og de industrialiserde lande, hvor i gennemsnit 20% af budgetterne i udviklingslandene og 20% af den officielle udviklingsbistand skulle afsættes til basale sociale ydelser. Initiativet sigtede også mod en mere effektiv og ligelig anvendelse af disse ressourcer.

Danmark bevilgede kun godt 300 mio. kr. til uddannelsessektoren i 2016 svarende til knapt 2% af den samlede udviklingsbistand. Den samlede direkte støtte til de sociale sektorer, herunder  uddannelse (1,9%), sundhed (2,6%),samt vand og sanitet (2,1%) lå i 2016 på 6,6%, af udviklingsbistanden, altså langt under de 20% vi forpligtede os til tilbage i 1995.

Udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) var sammen med direktøren for GPE, Alice Albright hovedtaler på et arrangement af Oxfam Ibis og Uddannelsesgruppen under Globalt Fokus den 27. april 2017, hvor også Mette Gjerskov (S), Claus Kvist Hansen (DF) deltog. Hovedbudskabet fra mødet var, at der er behov for massive investeringer i uddannelse, hvis vi skal nå FNs Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse. 

Nu må det være på tide, at politikerne sætter handling bag ordene, og afsætter flere bistandsmidler til uddannelsesområdet og de sociale sektorer generelt.