Gå til hovedindhold

Mobile menu

Radi-Aid Awards kårer igen årets værste og bedste nødhjælpskampagner

Hvem står bag dette års værste og bedste nødhjælpskampagne? Det afsløres torsdag, når det norske initiativ Radi-Aid for femte år i træk stiller skarpt på nødhjælpsorganisationers metoder til at vinde folks hjerter og donationer gennem kampagnevideoer.
Ed Sheeran er hovedperson i én af de nominerede videoer til dette års Rusty Radiator pris

Ed Sheeran er hovedperson i én af de nominerede videoer til dette års Rusty Radiator pris

Screenshot fra Comic Relief's kampagnevideo

Vi er en uge inde i december, og du har højst sandsynligvis allerede nynnet med på Do They Know it’s Christmas fra radioen, hvor Bob Geldorf, George Michael, Sting og alle de andre fra Band-Aid-kampagnen fortæller os, at det igen i år ikke vil sne i Afrika, og at det eneste vand, der løber på kontinentet er bitre tårer fra befolkningen, som er ved at dø af hungersnød.

Fyldt med generaliseringer og stereotyper om Afrika og dets befolkning er den mere end 30-år gamle sang både elsket og hadet verden over – især omkring juletid. Den berømte sang er i den forstand en slags moderskib til Radi-Aid-initiativet, som sætter misvisende stereotyper og generaliseringer under lup med deres årlige Rusty Radiator og Golden Radiator Awards, som uddeles for henholdsvis værste og bedste nødhjælpskampagne i årets løb.

Nye kampagner i gamle klæder

Initiativtagerne bag Radi-Aid er den norske Norwegian Students’ and Academics’ International Assistance Fund (SAIH), som ønsker at udfordre de stereotyper af det globale syd, der ofte portrætteres, når nødhjælpsorganisationer samler penge ind til deres arbejde gennem kampagnevideoer. Selvom Band-Aid-kampagnen er over 30 år gammel, benyttes den samme opskrift nemlig stadigvæk ofte den dag i dag og fremstiller kontinenter, lande og mennesker i nød som værende evigt konflikt- eller sultramte og passivt ventende på hjælp fra gavmilde donorer fra den vestlige verden.

I et forsøg på at opfordre til en mere nuanceret og værdig fortælling i kampagnevideoer – og som en humoristisk måde at fange folks interesse for fattigdomsbekæmpelse og udvikling - nominerer Radi-Aid derfor de værste eksempler fra årets løb, og uddeler efter en åben afstemning den lidet flatterende pris som Året Rusty Radiator til den værste og mest stereotype kampagne.

Samtidig er Radi-Aid Awards også en mulighed for at fremhæve og fejre de kampagnevideoer, som gør op med ’fattigdomsporno’ og i stedet benytter inkluderende, nuancerede og moderne fortællinger i deres kampagner – disse nomineres til prisuddelingens Golden Radiator.

Stjernestøv i Liberia

Dette års nomineringer til Rusty Radiator indeholder blandt andet en video med den berømte sanger Ed Sheeran, der besøger gadebørn i Liberia. Med Sheeran som klart midtpunkt kritiseres videoen for, igen igen, at introducere en hvid skytsengel for Afrikas fattige og fortabte børn, og ifølge Radi-Aids jury er den et eksempel på decideret fattigdomsturisme. Derudover tæller nomineringer også videoer af hungersnødsramte børn og mødre i Yemen og Østafrika, der alle venter på hjælp udefra i videoer opbygget efter samme opskrift som for 30 år siden.

Se listen over de nominerede til Rusty Radiator her.

Golden Radiator nomineringer

Nomineringerne til Golden Radiator har alle det til fælles, at de ufordrer stereotyper og forøger at tegne et mere nuanceret billede af fattigdom, flugt og nød gennem humor, uventede twists og nye perspektiver. Se de fire nominerede her.

 

Afstemningen til dette års Radi-Aid Awards er netop afsluttet, og du kan fange prisuddelingen Live på Radi-Aids Facebookside torsdag den 7. december kl 20.