Smagen af Afrika skal erobre nye markeder

Forfatter billede

Baobab  er en afrikansk ”super food” som vokser på den afrikanske savanne. Med et højt indhold af c-vitamin er baobab frugten kendt for at booste kroppens immuniforsvar, fremme kroppens evne til at optage jern og forbrænde kalorier. Og så er den kendt for sin citruslignende smag. For den nystartede danske virksomhed, Mzungo, er sydafrikansk baobab starten på et nyt forretningseventyr, hvor baobab frugtpulver skal indgå som smagsgivende ingrediens i danske fødevarer såsom is, chokolade og kager.

Nicheprodukter skal bryde markedet
            

Med en ambition om at skabe et dansk marked for afrikanske produkter, har Kenneth Jørgensen og Klaus Uhre startet virksomheden Mzungo. I virksomhedens første syv måneder har forretningsstrategien været at opsøge etablerede små danske fødevare- og forarbejdningsvirksomheder, med det formål at eksperimentere med afrikansk baobab og udvikle smagsrige fødevarer. ”Vi skal stimulere et behov og skabe et marked for baobab som ikke findes i dag” forklarer Kenneth Jørgensen i et interview til ulandsnyt.dk og understreger, at virksomheden i første omgang målretter indsatsen mod nichemarkeder i Danmark.

Det danske marked er svært at bryde igennem på. ”Danskerne er mere konservative i forhold til afrikanske produkter og forbrugerne skal have øjnene op for at Afrika er mere end sult og safari” fortæller han. Udfordringerne til trods, har virksomheden alligevel haft succes med at indgå samarbejde med bla. isbarerne Vildt Glad og Ishuset Christianshavn; Frederiksberg- og Ro Chokolade; Bertels Kager såvel andre virksomheder, der eksperimenterer de med nye smagfulde produkter til det danske marked.  

Nye fødevarer med positivt aftryk

Selvom baobab endnu er forholdsvis ukendt blandt danske forbrugere, så er der på verdensplan en stigende efterspørgsel på den særlige frugt med de mange gode kvaliteter. Markedet for baobab forventes at udgøre et to-cifret milliardbeløb på verdensplan, og beskæftige mere end 2,5 millioner mennesker. Det er også ønsket om at beskæftige afrikanske bønder og skabe kommercielle muligheder, der er den drivende kraft for Mzungo. Derfor ønsker virksomheden også på sigt at introducere flere afrikanske produkter på det danske marked og beskæftige flere afrikanske bønder i kommerciel produktion.  

Mzungos forretningsmodel bygger på en passion for bæredygtig udnyttelse af de afrikanske skove og naturressourcer til økonomisk fordel for små lokalsamfund. Derfor arbejder virksomheden også på introducere andre fødevarer såsom honning og marula på tværs af det danske marked. ”selvom nichemarkeder er det rigtige at starte op på, så vil vi på sigt gerne øge kendskabet til afrikanske produkter og henvende os til et bredere marked”, fortæller kenneth Jørgensen. Allerede i dag har 1500 bønder opnået øget indtjening som følge af Mzungos produktion, og det forventes at endnu flere vil få gavn af den øgede omsætning, i takt med, at Mzungo indgår flere nye produktsamarbejder og øger omsætningen.