Gå til hovedindhold

Mobile menu

Globalnyt præsenterer:
Ugens tre alternative (og progressive) nyhedsmedier

Nyheder kan fås på mange måder. TV, radio og aviser er de mest oplagte. Vi ser nærmere på tre nyhedsmedier, der med et ønske om forandring leverer nyhederne på en anden måde, end du måske er vant til. Det er tid til Globalnyt præsenterer: Ugens tre.
Den cubanske blogger Yoani Sánchez

Den cubanske blogger Yoani Sánchez

re:publica; creative commons

At blogge under censur
Cuba

I Reporters Without Borders’ (RSF) World Press Freedom Index for 2016 placerer Cuba sig på en 171. plads (ud af 178 mulige). RSF anklager Castro’erne for at have opbygget et statskontrolleret mediemonopol, hvor journalister bliver fænglset og medier lukket efter regeringens interesse.

Da USA's daværende præsident, Barack Obama, i marts sidste år besøgte ø-staten, skrev medieorganisationen et åbent brev til præsidenten, hvori man opfordrede Obama til at bringe pressefriheden tilbage og ad diplomatiske veje kridte banen for at løsne grebet om medierne i en post-embargo-situation.

I 2007 blev der åbnet for internettet på udvalgte caféer, offentlige parker og gadehjørner. Siden da er flere bloggere begyndt at udgive artikler på internettet udenom statsmagten.

Den mest kendte er Yoani Sánchez, der på bloggen Generación Y kritiserer Castro-styret. Sánchez har oprettet et ”blogger-akademi”, der praktiserer ytringsfrihed via blogs. Hun og andre bloggere har dog tidligere været fængslet som resultat af deres skriverier. Mange blogs er, siden Generación Y åbnede i 2007, blomstret op og skrives af alt fra dybt kritiske eksilcubanere til Castro-tro bloggere.

Ifølge RSF havde kun fem procent af cubanerne internetadgang hjemmefra i 2016; og når en times internetadgang på et af ETESCA’s (det statsejede teleselskab) hotspots koster 1,75 CUC, i omegnen af 13 kroner, er det en dyr affære for de fleste cubanere at gå online. Man kan dog håbe på, at ”blogger-demokratiet” med internettets udbredelse i fremtiden vil nå regelmæssigt ud til den almindelige cubaner.

På siden Translating Cuba kan man læse et bredt udsnit af cubanske blogs oversat til engelsk.

I 2012 og 2013 skrev Hernán Brouwer en grundig tre artikler lang føljeton for internetsiden Baggrund under titlen ’Cuba: Diktatur 2.0.’ Artiklerne besæftiger sig med bloggere på ø-staten og Cubas opkopling til internettet.

Newz Beat – nyhedsoplæsning over hip hop-beats
Uganda

Normalt præsenteres tv-nyheder i et monotont toneleje af mænd i jakkesæt og slips og med et passende neutralt ansigtudtryk. Men ikke i det ugandiske nyhedsprogram Newz Beat.

Her rapper nyhedsværterne Lady Slyke, Jay Sentino, Survivor og MC Loy nyhederne med deres ”rap-portere” til DJ Nestas beats. Programmet fokuserer på aktuelle sociale og politiske emner som korruption, fattigdom og ligestilling.

”Vi er nødt til aktivt at promovere diversitet og synlighed for marginaliserede grupper,” siger Survivor til Peripheral Vision International.

Newz Beat ønsker, at unge sætter sig ind i og engagerer sig i nyheder og politik, og programmet har fået stor succes i Uganda med at tiltrække unge seere ved at bryde med den traditionelle nyhedsoplæsning.

I 2014 begyndte programmet at blive sendt på tv-kanalen NTV Uganda umiddelbart indenkanalens traditionelle nyhedsudsendelse bliver sendt. I dag kan afsnittene også ses på Youtube og Facebook.

Et afsnit varer typisk mellem fire og syv minutter og udkommer både på engelsk og luganda.

64 Tiang Wang – borgerjournalistik og menneskerettigheder
Kina

Ligesom Cuba er Kina et land, hvor journalistikken er underlagt en omfattende statslig censur. Det har fået menneskrettighedsaktivisten Huang Qi til at stifte websitet 64 Tiang Wang.

Sitet begyndte i 1998 og lagde i første omgang ud med at dokumentere menneskesmugling, men udvidede siden dækningen til også at handle om hændelserne omkring den 4. juni 1989 - hvor Kommunistpartiet slog hårdt ned på studenterdemonstationer på Den Himmelske Fredsplads i Beijing - og demonstranterne, der måtte leve med anholdelser eller anklager om politiske forbrydelser.

Huang Qi mødte derefter stærk modstand fra Kommunistpartiet.

I dag dokumenter 64 Tiang Wang regeringens overtrædelser af menneskerettighederne via borgerjournalistik. Ifølge Huang Qi har over 1000 kinesere været anholdt efter at have bidraget til internetsiden, og ifølge Amnesty International har Huang Qi selv været arresteret siden den 28. november for at lække statshemmeligheder.

På trods af Huang Qis arrestation er der dog stadig bidrag til sitet, der i mellemtiden har vundet RSF’s Press Freedom Prize.

I et interview med Hong Kong Free Post den 12. november 2016 (16 dage før sin anholdelse) sagde Huang Qi:

”Menneskerettighedssituationen i Kina har ændret sig enormt de sidste 18 år. Jeg tror, at Kina før eller siden - i værste fald om otte eller ti år - vil opnå reel pressefrihed.”

En spådom, man med Huang Qis anholdelse in mente kun kan håbe går i opfyldelse.