Ugens tre billeder

Forfatter billede

Globalnyt præsenterer: Ugens tre

“Globalnyt præsenterer: Ugens tre” er en tilbagevendende artikelserie.

Her giver vi vores læsere mulighed for at stifte bekendtskab med (måske) ukendte kunstnere, ferieperler, egnsretter, kulturpersonligheder, musikgenrer, sportsgrene, forfatterskaber, film mm.

Det bliver med skiftende fokus, når vi afslutter arbejdsugen med en ny omgang ”Globalnyt præsenterer: Ugens tre”.

Læs flere Ugens tre

Latter er universelt, Marokko

Rynkerne er næsten som indgraverede smil. De tre mænd sidder dér og betragter verden, der passerer forbi dem. En verden, de selv engang havde så travlt med at være en del af, kan de nu læne sig tilbage og betragte.

Fotografen, Elias Benakrich, beskrev billedet som “The Gathering Spot”, og det ser ud til at være det sædvanlige mødested for tre venner; men måske kunne disse tre mænd også først lige have mødtes. Måske havde de alle tre  brug for et hvil på samme tid og på den samme bænk for så at ende i en samtale, og da fået øje på noget, der fik dem til at grine sammen.

I Marokko, skriver Benakrich, bliver ældre betragtet som værende en central del af familien og æret for deres viden og visdom. “To ask and receive the elders’ blessings is a cultural and common part of Moroccan culture,” stod der blandt andet under dette billede på udstillingen.

Kirken i Tetouan, Marokko

Foto: Elias Benakrich
“Morocco is famous for its rich colours…But my intention with these photos is not to hide behind its beautiful colours and be a collection of postcards. I want the message to be as clear as black and white – literally”.

Sådan siger fotografen Elias Benakrich om sine sort/hvid billeder, der hænger i Verdenskulturcentret.

På dette billede ses en ældre mand, iført den traditionelle klædedragt ’Jelaba’, passere den katolske kirke ’Iglesia de Nuestra Señora de la Victoria’. Kirken blev bygget i 1919 og står i centrum af den marokkanske by Tetouan, og kun få meter derfra ligger Le Grande Mosquée de Tétouan.

Kong Mohammed VI har indført demokratiske reformer således, at Marokko kan bevæge sig hen mod at blive et inklusivt, multireligiøst samfund, der hører sammen med verdenserklæringen om menneskerettigheder, som er delvist dedikeret til at fremme religionsfrihed.

Marokko har desuden en lang tradition for religiøs frihed, og til en konference i 2009 ved navn ”Seeking Enlightened Islam: the Golden Age of Monotheism” opmuntrede den marokkanske konge alle fra forskellige trosretninger i Marokko til at trække på denne tradition.

Den nysgerrige dreng, Marokko

Foto: Elias Benakrich

En ung dreng kigger nysgerrigt og længselsfuldt ud mod horisonten. Mod havet. Billedet fortæller meget om, at mennesker ikke kan lide grænser; uanset om grænsen består af  et hav eller et hegn. Grænser til viden.

Mennesker er nysgerrige af natur og ønsker frihed til at udforske det ukendte. Mennesket lærer ved at bevæge sig fra det kendte til det ukendte. Igennem historien har vi altid vandret fra det ene sted til det andet over lange distancer: På gåben, på hesteryg eller på en båd. Det, der driver mennesket til at rive sig frit fra det trygge og bekendte, er længslen efter at finde vej, som var det næring til livet, og dette er fælles for mennesker på tværs af kulturer, tro og religioner.

Søren Kierkegaard mente, at den nyligt populære kunst, fotografering vil gøre det muligt for alle at få taget et portræt – hvor det før kun var de betydningsfulde – og samtidigt vil der blive gjort alt for at alle kommer til at se ens ud, så vi til sidst kun har brug for ét protræt. I dag har kameraet fået en vigtig rolle. Et kamera er et redskab til at fortælle historier og er med til at ændre opfattelser og, i bedste fald, ændre liv.

I de sidste hundrede år, viser det sig, at Kierkegaard havde til dels ret omkring fotografi. Mange billeder har vist, i stigende grad, samfund og landskaber som har været truet af vores trang til homogenisering. Andre billeder, som for eksempel billederne fra udstillingen på Verdenskulturcentret, har afsløret en verden som ikke er ensartet, men rettere består af forunderlig mangfoldighed.

De bedste billeder vil minde os om, at fotografi har evnen til at gøre meget mere end bare at dokumentere. Det kan transportere os til usete verdener.