Gå til hovedindhold

Mobile menu

Globalnyt præsenterer:
Ugens tre film fra Mellemøsten på CPH:PIX

Iransk seriemorder, palæstinensisk kærlighedsdrama og libanesisk slum er tre af de film der er på programmet, når spillefilmsfestivalen CPH:PIX for 10. gang løber af stablen.
I Mani Haghighis syvende film "Pig" er en seriemorder ude efter Irans top-filminstruktører. Hovedpersonen, instruktøren Hasan er bekymret for, hvorfor morderen ikke har været efter ham endnu.

I Mani Haghighis syvende film "Pig" er en seriemorder ude efter Irans top-filminstruktører. Hovedpersonen, instruktøren Hasan er bekymret for, hvorfor morderen ikke har været efter ham endnu.

CPH:PIX

Pig

Iransk politisk og surrealistisk sort komedie fra Mani Haghighi

En seriemorder er på fri fod. Hans ofre er Irans største filminstruktøren. Alligevel frygter hovedpersonen, filminstruktøren Hasan, ikke for sit eget liv. Omvendt bekymrer han sig om hvorfor morderen ikke er efter ham. Hvordan kan man som filminstruktør være på regeringens blackliste, men ikke være attraktiv for en seriemorder er spørgsmålet, Hasan stiller sig selv, mens hans kone gerne giver ham gode råd og hans mor beroliger ham med, at den ukendte morder ”gemmer det bedste til sidst”.

Instruktøren har selv en rolle i filmen. Eller rettere, det har hans hoved, der i åbningsscenen ligger afhugget på en gade i Teheran.

Pig er Mani Haghighis syvende film. Han debuterede i 2003 med filmen Abadan, og med hans anden film Men at Work fra 2006 markerede han sig som instruktør og filmskaber i både Iran og internationalt. Selvom hans film i deres absurde humor bliver sammenlignet med Monty Python, gemmer de på sand samfundskritik.

Pig vises i Gloria 30. september kl. 17.00, Cinemateket 3. Oktober kl. 16.45 og Dagmar 9. Oktober kl. 19.00

Capernaum

Socialrealistisk drama fra Beiruts slum

Hvad ville du gøre, hvis du var født ind i den libanesisk slum? Næppe ligesom hovedpersonen i denne libanesiske film, 12-årige Zain.

Sammen med sin søster og forældre befinder Zain i Beiruts slum. Og han er træt af det. Træt af fattigdommen og elendigheden. Og af, hvordan hans forældre hutler sig gennem hverdagen. Da hans forældre gifter hans søster bort for en sum penge, får han nok. Han sagsøger sine forældre for overhovedet at være blevet født.

Det kunne lyde som starten på en komedie. Men via sin hovedperson tager filminstruktøren, Nadine Labaki, situationen med de libanesiske børn, der lever i fattigdom på kanten af det libanesiske samfund, seriøst. Med retsagen som ramme fortæller hun en politisk og hjerteskærende historie, skriver CPH:PIX selv om filmen.

Ifølge Variety er Capernaum, der er instruktørens femte film hendes bedste.

Capernaum vises i Gloria 7. oktober kl. 14.00

The Reports on Sarah and Saleem

Politisk kærlighedsdrama af palæstinensisk instruktør

Sarah ejer en Café hvortil Saleem leverer varer. Han er palæstinenser - hun israeler. Begge er de gift. Sarah med en officer i hæren.
Selv hvis de var singler havde det været en dårlig idé, når de flere gange ugentlig har sex i Saleems varevogn. Men det har de. Og selvfølgelig går det galt.

Da de to bliver spottet på en bar i Betlehem, og da Saleem bliver anholdt for at have smuglet, hvad de tror er en israelsk prostitueret ind, ruller sagen hurtigt. Deres virkelig identiteter kommer frem og mens Saleem får både den israelske og palæstinensiske efterretningstjeneste på nakken, viser konsekvenserne på Sarahs side sig uoverskuelige – ikke bare for hende men i det statskontrollerede samfund.

Med sin film viser instruktøren, Muayad Alayan, de store skel og politiske konflikter mellem Israel og de palæstinensiske bosættelser forhindrer normaliserede forbindelser mellem israelere og palæstinensere.

Fra filmverden er forventningerne til The Reports on Sarah and Saleem høje, og filmen vandt publikumsprisen til filmfestival i Rotterdam.

The Reports on Sarah and Saleem vises i Cinemateket 1. oktober kl. 21.15 og I Dagmar 4. oktober kl. 16.30