Vandet flyder gennem indonesisk kunst

Forfatter billede

Images 16 og Den Frie

Fra 30. april til 5. juni 2016 samarbejder kunstnerne Reza Afisina, Ruangrupa Art Lab; Farid Rakunk, Institut Ruangrupa; Mg Pringgotono, Serrum; Mahardika Yudha, Forum Lenteng; Arief Yudi, Jatiwangi Art Factory; og Andreas Siagian, Lifepatch om gruppeudstilling på Den Frie.

Som et nyetableret kunstnerkollektiv arbejder de under titlen ”Re-find the Collective” med temaer som land-by, kollektiv-individ, arkiv-historie og alternativ uddannelse. I forbindelse med udstillingen vises indonesiske spillefilm i samarbejde med CPH:PIX.

“Re-find the Collective”

DATO: 30. april – 5. juni 2016
STED: Den Frie, Oslo Plads 1, 2100 København Ø
KURATOR: Ade Darmawan

Skrøbelige trækonstruktioner på pæle med bliktag og stof som afskærmning fra fremmede blikke hænger ud over floderne i udkanten af Jakarta. En bræmme af affald – plastikflasker, fødevareemballage, afføring og papir filtret sammen med snører og plastikposer – markerer grænsen mellem fastland og vand. Elektricitet, rent vand og toiletter har beboerne ikke adgang til.

Ved Indonesiens kyststrækning lever en stor del af befolkningen i uformelle boligområder kaldet kampungs uden adgang til basale fornødenheder. Trusler om nedrivning, faretruende oversvømmelser og mangel på rent drikkevand gør indbyggerne ved kysten til nogle af de mest sårbare i det store ørige. Klimaforandringer øger risikoen for højere vandstand og hårde regnskyl, så oversvømmelser ødelægger byer og bebyggelser ved kysterne.

Vandet flyder også ind på Indonesiens store kunstbiennale Jakarta Biennalen, hvor det indgår som et tema på hovedudstillingen. For kunstnerkollektiver i det sydøstasiatiske øhav videreformidler løsningsforslag og producerer kunstværker om komplekse problemstillinger som klimaforandringer og mangel på adgang til rent vand for at vække opmærksomhed og inspirere.

Kunstnere spejler samfundet
Et træ, en rød gynge, en stenbelagt sti og en videoskærm gemt i græsset. Det er hovedelementerne i værket ’Flydende vand’, der er skabt af kunstnerkollektivet Lifepatch. Værket blev udstillet på Jakarta Biennalen 2015, og kunstner Andreas Siagian fra Lifepatch er en af seks indonesiske kunstnere, der sammen skaber nye værker til særudstillingen på Den Frie i København fra 30. april 2016.

’Flydende vand’ er en kunstnerisk prototype af et banebrydende klimavenligt vandrensningssystem med peberrodsblade som den hemmelige ingrediens. Lifepatch udviklede systemet i samarbejde med Surabaya Riverside Society Association og to eksperter i mikrobiologi og rensning, som svar på indbyggernes forurenende brug af klor til vandrensning.

Som mange indonesiske kunstnerkollektiver kobler Lifepatch kunst, videnskab og teknologi sammen og udgør en stor ressource i deres lokalsamfund. I kraft af deres tværdisciplinære karakter skaber de innovative løsninger med inddragelse af borgere og eksperter.

Videoinstallationen i det kunstige græs fortæller, hvordan lokalbefolkningen i storbyen Surabaya håndterede manglen på adgang til rent vand og gik over til miljøvenlig vandrensning. Lifepatch iværksatte en kampagne og fungerede som fortalere i forhandling med myndighederne. Sammen lykkedes de med at udbrede viden om, at kerner fra peberrodsblade i kombination med en simpel rensningsteknik kan erstatte brug af klor til at rense vand.