10 nye kendte personer klar til at lade penge yngle for Røde Kors

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Onsdag præsenterede Dansk Røde Kors sin nye Klub 10.

Det er et hold af 10 kendte personer fra kultur- og erhvervslivet. Hver især skal de det kommende år få et beløb på 50.000 kr. til at vokse gennem kreative og sjove projekter til fordel for Dansk Røde Kors, skriver organisationen i en pressemeddelelse onsdag.

Årets Klub 10 omfatter blandt andre skuespilleren og krøniken-diva Maibritt Saerens, maddommeren Adam Price, journalisten, der blev kunstner, Monica Ritterband og manden, der sælger biler til hele verden, direktør Mads Kjær fra Kjaer Group.

Det er 13. gang kendte hjælper Røde Kors, og sidste år samlede blandt andre kokken Claus Meyer, teaterdirektøren Jon Stephensen og auktionshusdirektøren Mette Rode knap 3 millioner kr. ind.

Også direktør Peter Damgaard fra modelbureauet 2PM var med på sidste års hold, og han sagde onsdag:

– Vi har været med til at gøre Danmark opmærksom på mennesker i nød, og fået lov af Dansk Røde Kors til at gøre det på den måde, vi er bedst til. Derfor har vi gjort en forskel, og det føles fantastisk.

Den nye Klub 10 2005 har på forhånd taget stafetten op fra det foregående hold og lover dem kamp til stregen.

Asger Høeg fra Eksperimentariet kastede straks en masse ideer op i luften til den nye flok af klub 10ere, der glæder sig til at få pengene til at yngle.

– Vi er virkelig glade for at få lov til at skabe aktiviteter, der kan rejse penge til Røde Kors? vigtige sag. Vi har faciliteterne til det, sagde Allan Agerholm fra Hilton Hotels.

Det var en glad generalsekretær for Dansk Røde Kors, Jørgen Poulsen, der onsdag præsenterede den ny Klub 10 hos lampefabrikanten Louis Poulsen i Nyhavn.

– For os er det vigtigt, at Klub 10 kan kombinere noget kreativt – og ofte helt skævt og sjovt – med det at samle ind til mennesker, der lider nød over hele verden. Og jeg er imponeret over, at det også i år er lykkedes os at samle så stærkt et hold af ambassadører for Dansk Røde Kors, sagde Jørgen Poulsen.

I 2005 er Klub 10-medlemmerne:

Adam Price; Madanmelder og chef TV2 Drama.
Allan Agerholm og Lene Walther; Hilton Hotels.
Asger Høeg; Experimentarium.
Erik Holm; Louis Poulsen.
Lotte Arndal; ArndalSpa DAngleterre.
Mads Kjær; Kjaer Group.
Maibritt Saerens; skuespiller.
Monica Ritterband; kunstner.
Martin Lumbye; Århus Festuge
Paul Cunningham; Restaurant The Poul, Tivoli.

Læs mere på www.drk.dk/Klub10 – eller kontakt markedskonsulent Sara Øllgaard på tlf. 21 27 20 26 eller på mail: [email protected] for yderligere oplysninger.