2 journalister vinder Novo Nordisk pris – flest sukkersyge i Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Journalisterne Gabriela Navarra fra Argentina og Michael Kefalogiannis fra Grækenland er kåret som vindere af Novo Nordisk Media Prize 2007 for henholdsvis den bedste artikel og det bedste TV-indslag om diabetes (sukkersyge) bragt i almene medier.

Priserne blev overrakt af Novo Nordisks chef, Lars Rebien Sørensen, ved en ceremoni forleden i København.

Novo Nordisks internationale mediepris uddeles til journalister, som gennem fremragende journalistik har bidraget til at øge offentlighedens kendskab til diabetes – en sygdom, der breder sig med epidemisk hast og i dag berører over 246 mio. mennesker overalt i verden.

Prisen blev indstiftet i 2003 og uddeles en gang om året, og i dette års konkurrence har Gabriela Navarra og Michael Kefalogiannis konkurreret med journalister og andre skribenter fra 18 lande. Foruden æren præmieres vinderbidragene med hver 12.000 euro.

Gabriela Navarras artikel blev bragt i det argentinske blad La Nación Revista, som er et ugentligt søndagsmagasin. I artiklen skildrer hun en række menneskers daglige kamp for at leve med og overvinde deres diabetes. Voksne og børn fortæller om deres frygt og problemer, men de har alle den samme grundholdning: det betaler sig altid at kæmpe.

Samtidig fortæller hun historien om insulinets opdagelse, sætter fokus på nogle af myterne om diabetes og prøver at forklare dem, gennemgår de seneste behandlingsmæssige fremskridt og forklarer de psykosociale aspekter af diabetes.

Hendes formål med artiklen er at sætte emnet på den offentlige dagsorden på en afbalanceret måde. Hun ønsker, at man skal kunne tale om diabetes på samme måde, som man taler om ethvert andet emne.

Novo Nordisks admin. direktør, Lars Rebien Sørensen, sagde ved prisoverrækkelsen: – De fleste tilfælde af type 2-diabetes kan forebygges, hvis man forstår årsagerne til sygdommen, og hvordan den kan forebygges. Medierne spiller en central rolle i at udbrede kendskabet til sygdommen, og bidragene til dette års mediepriskonkurrence er glimrende eksempler på, hvordan det kan gøres.

Fakta om diabetes

– Diabetes kan blive det 21. århundredes alvorligste globale epidemi. I dag er der på verdensplan over 246 mio. diabetikere – et tal, der forventes at stige med 7 mio. årligt. Dermed vil sygdommen kunne blive en lige så stor dræber som hiv/aids.

– Hvert 10. sekund udvikler 2 mennesker diabetes. Med en sådan vækst forventes antallet af diabetikere på verdensplan at stige til over 380 mio. inden 2025. Den største vækst vil finde sted i u-landene.

– Diabetes er den fjerde største dødsårsag blandt sygdomme på verdensplan. Hvert 10. sekund dør et menneske af diabetesrelaterede årsager. Hvert år er diabetes årsag til 3,8 millioner dødsfald.

– De 5 lande med flest diabetikere er i 2007: Indien (40,9 mio.), Kina
(39,8 mio.), USA (19,2 mio.), Rusland (9,6 mio.) og Tyskland (7,4 mio.).

– Mindst halvdelen af alle diabetikere ved ikke, at de har sygdommen. I nogle lande er dette tal helt oppe på 4/5.

– Op mod 80 procent af alle tilfælde af type 2-diabetes kan forebygges gennem sund kost og øget fysisk aktivitet.

Man kan læse mere om Novo Nordisk Media Prize på
www.novonordisk.com/press/media_prize_intro.asp.

Yderligere oplysninger hos Markela Dedopoulos, PR & media liaison manager i Novo Nordisk, e-mail: [email protected],
tlf. 30 79 41 37