Fakta
De 21 virksomheder, der deltager i projektet er:
Bobles, Dupont, Egmont, Fischer Lighting, FLSmidth, GEHL Architects, Haldor Topsøe, Hempel, Herning Vand, Kamstrup, Kopenhagen Fur, Krüger, LE34, Orana, Peter Larsen Kaffe, Pluspack, Roskilde Festival, Royal Greenland, Stena Recycling, Stjernholm, Tasso.
17. april samles 21 ambitiøse virksomheder i Kødbyen i København for at forene forretning og bæredygtig udvikling. Det er første skridt i projektet ”FN’s verdensmål – fra filantropi til forretning”, hvor målet er at skabe 21 klasseeksempler, der inspirerer og motiverer andre virksomheder til et nyt vækstområde.
Det er over to år siden at stats- og regeringscheferne i 193 lande vedtog de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Det har ikke skortet på skåltalerne – og med god grund. For aldrig før har alle lande bakket op om fælles mål og en samlet plan for vores planet. Og aldrig før er den private sektor skrevet så grundigt ind i planen.
Men en ting er visioner. Noget helt andet er at udvikle forretningsmodeller, så målene kan nås og planen blive til virkelighed. Det kræver indsigt i megatrends. Det kræver teknologiske løsninger, innovation, partnerskaber og kapital. Til gengæld er der også gevinster at hente for erhvervslivet. The Sustainable Development Commission anslår, at FN’s verdensmål repræsenterer nye markedsmuligheder på 12 billioner USD, alene inden for fødevarer, energi, bæredygtige byer og sundhed.
DI og Industriens Fond gør med dette projekt et ambitiøst forsøg på at bidrage til en vigtig global dagsorden, der samtidig kan styrke dansk erhvervslivs konkurrencekraft på den lange bane.
Danske virksomheder har i forvejen styrkepositioner inden for eksempelvis fødevarer, vand og grøn energi og er rigtig godt rustet til at forvandle globale udfordringer til muligheder. Men forspringet skal udnyttes, for alt tegner til, at virksomheder der formår at integrere bæredygtighed i forretningen også er morgendagens vindere. Med andre ord kan verdensmålene også udgøre en ny platform for international konkurrence.
De 21 virksomheder repræsenterer et bredt udsnit af dansk erhvervsliv. De har ambitionerne til at udvikle forretningsmodeller, der sætter standarden for fremtiden. DI gør sit yderste for at realisere ambitionerne i de næste 18 måneder, og samtidig vil vi kommunikere massivt gennem en ny hjemmeside, der lanceres senere på året, et nyt LinkedIn netværk og en række workshops, der alle har til formål at inspirere og motivere danske virksomheder til at transformere verdensmål til forretning.