UNICEF: Flere piger skal have en uddannelse – ellers når verden ikke i mål

young_afghan_girls_inside_the_classroom_of_aliabad_school-2012
Afghanske piger i klasseværelset i Aliabad-skolen i Mazar-e-Sharif, 2012.
Foto: Wikimedia (arkiv)
Forfatter billede

Tal og fakta

I 2013 ramte 2/3 af alle nye HIV infektioner teenagepiger i alderen 15-19 år.
Omkring 1 ud af 10 piger har oplevet voldtægt eller anden seksuel krænkelse
Omkring en halv milliard piger og kvinder har ikke adgang til forhold, der gør dem i stand til at have menstruation under værdige og private rammer – hvilket ofte holder pigerne væk fra skolen.
En mor, der kan læse, er 23 % mere tilbøjelig til at søge om professionel hjælp til sin fødsel.
I verdens fattigste lande syd for Sahara og Asien ville andelen af børneægteskaber falde med 64 %, hvis alle kvinder gennemførte en uddannelse.
Hvis alle kvinder i udviklingslandene gennemførte grundskolen, ville mødredødeligheden falde med 66 %, hvilket svarer til at redde 189.000 liv hvert år.

Har en pige gået i skole, er der langt større sandsynlighed for, at hendes børn overlever, bliver vaccinerede, sover under myggenet og selv får en uddannelse. Faktisk ville der være 49 procent færre dødsfald blandt børn, hvis alle kvinder i verdens udviklingslande gennemførte en uddannelse.

Det viser tal fra UNICEF i anledning af den internationale mærkedag Pigernes Dag 11. oktober. Dagen blev indført af FN i 2012 for at sikre verdenssamfundets opmærksomhed på alle de piger, der stadig halter bagefter på f.eks. uddannelses- og sundhedsområdet i verdens udviklingslande, skriver UNICEF i en pressemeddelelse.

”Med de nye bæredygtige udviklingsmål, som FN’s Generalforsamling vedtog for nylig, er verden nået et vigtigt skridt frem mod målet om at udrydde fattigdom. Målene får dog ikke den ønskede effekt, hvis ikke der bliver taget mere hånd om pigernes vilkår og udviklingsmuligheder, især piger i alderen 10 til 19 år. Disse piger er blandt de mest marginaliserede og oversete grupper i verden,” siger UNICEF Danmarks generalsekretær, Steen M. Andersen.

Uddannelse er afgørende

Verdens næsten 600 millioner piger i alderen 10-19 år mærker og oplever ikke samme fremgang som f.eks. drengene i deres aldersgruppe. De er i undertal i skolerne. De bliver ofte giftet væk og oplever i højere grad kønsrelateret vold.

Samtidig er de særligt udsatte på deres helbred på grund af bl.a. pigeomskæringer og (for tidlige) graviditeter og fødsler, der ofte foregår uden hjælp.

UNICEF opfordrer i anledning af Pigernes Dag verdenssamfundet til at investere i og sætte fokus på pigernes vilkår og udviklingsmuligheder – og her er uddannelse den vigtigste og mest afgørende nøgle af dem alle.

”Med en uddannelse forbedrer pigerne ikke blot deres egen fremtid. Hvis flere piger gennemfører en uddannelse, vil flere børn overleve. Vi vil se færre børneægteskaber, færre teenagegraviditeter, færre mødre der dør på barselssengen. Med andre ord: Bliver disse piger ikke en del af den generelle fremgang, når verden ikke i mål med de nye udviklingsmål,” siger Steen M. Andersen.