Lars Larsen-kæder ny hovedsponsor for Red Barnet

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Lars Larsen-kæderne JYSK, IDEmøbler, ILVA og SengeSpecialisten er ny hovedsponsor for Red Barnet. Hovedsponsoratet betyder, at kæderne over de næste to år vil donere to millioner kroner til Red Barnets arbejde. Det skriver organisationen åp sit websted mandag.

Lars Larsen ser frem til sammen med Red Barnet at kunne være med til at gøre en positiv forskel for de dårligst stillede børn.

”Vi ser frem til samarbejdet med Red Barnet. Vi ønsker at støtte dem i deres arbejde med at fremme børn og unges muligheder for uddannelse og udvikling. Vi vil gerne give noget tilbage til de lande, som vi handler med – og netop i mange af disse lande arbejder Red Barnet på at gøre en forskel. Derfor giver samarbejdet rigtig god mening for os,” siger Lars Larsen.

Noget der kan mærkes

Samarbejdet med de fire virksomheder er også vigtigt for Red Barnet.

”Når store virksomheder går ind og tager et medansvar for de børn, der er dårligst stillet, er det virkelig noget, der kan mærkes både i Danmark og i resten af verden. Det understøtter vores arbejde med at redde, beskytte og styrke børn,” siger generalsekretær Jonas Keiding Lindholm.

Red Barnet vil med de ekstra midler kunne gøre endnu mere for at hjælpe de mange børn, der er fanget i krige og katastrofer i verden. Organisationen bygger blandt andet midlertidige skoler og træner lærerne i at håndtere børn, der er påvirket af krig og katastrofer. Ud over uddannelse giver skolen tryghed og faste rammer i en kaotisk hverdag.

Også danske børn vil få gavn af det nye hovedsponsorat. Red Barnet har mulighed for at styrke den i forvejen store indsats for at forebygge mobning og skabe børnefællesskaber med plads til alle i danske børnehaver, skoler, sportsklubber og på internettet.